fredag 1 augusti 2008

Ugnsrostade rotsaker

Kompisen C ringde och efterlyste recept på något som jag hade på vår trettioårsfest förra sommaren. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag hade för tillbehör till grillspetten, men med ledtråd av C så verkar det ha varit ugnsrostade rotsaker. Jättegott till grillat eller stekt kött. Vi äter detta året runt men med olika variationer. Ett grundrecept kan vara:

50% potatis, helst små färskpotatisar
50% blandade rotfrukter och grönsaker. Jag brukar ta vad jag har hemma:morötter, palsternacka, rotselleri, lök i klyftor eller hela chalottenlökar, vitlöksklyftor med skalet kvar, purjolök, färska rödbetor är jättegoda men då blir hela laddningen rödbetsröd, svartrot, sparris, majs och champinjoner. Körsbärstomater eller stora tomater i halvor, paprika och zuccini eller aubergine är också gott, men det tillsätter jag efter halva stektiden.

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg en margarinklick i en långpanna och låt den smälta och bli gyllenbrun i ugnen.

Skala och skär alla rotsaker i jämntjocka stavar resp. stora bitar. Dela de största potatisarna om det behövs. Färskpotatis behöver bara tvättas, inte skalas.

Sätt allt i formen med det varma margarinet. Rör om så det kommer fett runtom på alla bitar. Stek i ugn 15 min. Rör om, stek 15 min till. Känn med en provsticka om de största bitarna är mjuka.

Krydda med flingsalt, peppar, timjan, salvia och rosmarin, har man färska örtkryddor kan man låta hela stjälkar ligga på grönsakerna. Vill man inte ta örtkryddor passar det med grillkrydda av något slag eller varför inte citronpeppar.

Det är jättegott att dippa potatisen och grönssakerna i bearnaissås (det enda jag äter bea-sås till).

Inga kommentarer: