fredag 29 augusti 2008

Pysselläget just nu

Jag är en typisk periodare i mina intressen, och just nu har jag mer ett läsil än pysselil. Men ett projekt har jag faktiskt på gång. Det är mattrasor igen. Den här gången virkar jag mormorsrutor av mattrasorna. Jag har gjort åtta rutor, håller på med en nionde. Målet är att jag ska få ihop 12 rutor som ska sys ihop till en dörr- eller badrumsmatta. Just mattrasor passar perfekt till det ändamålet, för det är bara att slänga mattan i tvättmaskinen när den är skitig, dessutom blir det i det närmaste outslitligt.



Om jag inte orkar göra tolv rutor, eller om jag har någon ork kvar efteråt, blir enstaka rutor perfekta kastrullunderlägg. Om man virkar ihop dem fyra och fyra kan man ha dem som stolsdynor.



Jag virkar mina mormorsrutor i dova grå-brun-lila nyanser. Och jag vet att trenden bland mormorsrutor just nu är att använda rena färger och att göra alla rutor likadana. Men det fixar inte jag, då är jag uttråkad efter två stycken, därför har jag som utmaning att av ett visst antal färger göra så många olika mormorsrutor som möjligt. Det blir roligare så. Framför allt att virka, men även att titta på, speciellt om det är en badrumsmatta. Alla har väl suttit på toa någon gång och betraktat varje liten detalj, till exempel texten på elementet... Den enda finska som varje svensk kan: Eii saa peittää. Nu kan mina gäster spana in min matta istället!


Inga kommentarer: