måndag 11 augusti 2008

Pocket och prassel 2.0



Det var faktiskt förra omgången av pocket och prassel som fick mig att börja blogga. Jag hann inte starta upp min blogg i tid för att hänga med på den omgången, men nu är jag med!!
Här är alla väsentliga fakta om mig. Även alla ni som INTE är min hemliga bokvän kanske lär sig något nytt om mig. Mer om Pocket och prassel kan ni läsa hos en bok om dagen det är några dagar kvar tills anmälningstiden går ut.

* Vilken genre är du mest förtjust i?* Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?
Jag är en typisk allätare när det gäller böcker. Försöker läsa böcker som "alla andra läser", men oftast ett år eller så efter alla andra. Gillar deckare, chiq lit, fantasy (om det inte är långa serier), klassiker, historiska romaner, biografier, ja nästan allt. Mina favoritförfattare är många, jag tycker om Karin Fossum, Åsa Larsson, Isabel Allende, Johanne Hildebrandt, Håkan Nesser (har inte läst hans senaste), Karin Brunk Holmqvist, Alexander Mc Call Smith, ja ni ser, det finns oändligt många bra författare.
* Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?
Svår fråga, kommer inte på någon speciell just nu... Författarna jag uppgav ovan har jag läst det mesta av. Så egentligen alla andra författare...
* Vilken genre vill du absolut inte läsa?
Tragiska barndomsskildringar. Böcker som är svarta (till innehållet alltså, jag har inga synpunkter på omslagets färg). .
* Vilken författare vill du absolut inte läsa?

Roslund & Hellström skriver väldigt bra, men för svarta böcker för mig. Box 21 fick mig att fysiskt må illa, det orkar jag inte med. Joyce Carol Oates har jag av någon anledning svårt att komma överrens med. Vet inte varför.
* Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det – och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick? * Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?* Läser du andra språk än svenska?

Jag läser helst svenska, men jag kan offra mig och läsa engelska om det är en riktigt bra bok och den inte finns på svenska. Jag letar alltid efter Agatha Christieböcker på loppisar, och de läser jag gärna flera gånger, så det spelar ingen roll vilka titlar det är. Jag har bara Cyankalium och Champagne, tror jag. Sigge Stark är också en sådan författare som jag är pinsamt förtjust i... Perfekt husvagnsläsning. Givetvis gör det inget om de är lästa, olästa böcker gör väl ingen glad. Bara den som skickar böckerna tyckte att de var bra...
* Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?

Dricker både te och kaffe. När det gäller kaffe är det kokkaffe eller smaksatt snabbkaffe (typ cappucino med dajmbitar i som gäller för mig). Te gillar jag bäst svart te utan fläder (många blandningar som heter något med "sommar" smakar fläder).
* Vilken slags godis gillar du?

Allt utom sötlakrits och turkisk peppar.
* Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?

Bara det inte är doppat i yogurt. * Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk…)?Undviker jordnötter, men det gör inget om det finns spår av det.


*****Min bokhylla, nyligen utrensad, så nu finns det plats för nya böcker!****

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sigge Stark, ja det var verkligen länge sedan jag hörde någon läsa hennes böcker.
Kikar igenom mina ungdomsböcker och hittar vildkatten i bur; Vildkatten; Din för evigt och Wanda från Stigmansliden - böcker från 1979-1980.

Ina sa...

vilken snygg bokhylla. =0)