tisdag 19 augusti 2008

Kleopatras kam av Maria Ernestam


Kleopatras kam är en bok som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva. Den handlar om tre vänner som bestämmer sig för att starta ett företag tillsammans. Affärsidén är att lösa folks problem. Det visar sig att folk har problem som de aldrig skulle kunna drömma om. Samtidigt har alla tre ett förflutet som hela tiden pockar på och påverkar deras handlingar.


Det är ju alltid kul att läsa böcker med en twist, den här boken har en twist i nästan varje kapitel, och det vet jag inte om jag har varit med om så många gånger tidigare. Skickligt gjort Maria Ernestam. Det här är en bok som jag får lust att läsa igen, nu när jag vet hur det går, för att närmare se hur hon "planterar" de olika vändningarna och granska hur hon egentligen har byggt upp själva berättelsen.


Jag har aldrig tidigare läst något av Maria Ernestam, hon har gett ut tre böcker före den här och en femte bok är på väg. Jag har stått vid pockethyllan flera gånger och hållit i den här boken men valt bort den till förmån för andra böcker varje gång, så jag är väldigt glad att jag äntligen, på rekomendation av kollegan Ch, kom mig för att läsa den. Nu kommer jag definitivt att läsa hennes övriga böcker också.


Just nu har jag närmast John Ajvide Lindqvists senaste bok Människohamn i talboksformat på gång. Recension av den kommer, men det tar ju ett tag att lyssna på böcker, framför allt så här i os-tider, då hamnar man så lätt framför tv:n istället.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej!

Din nya bokvän här!
Tänkte bara hälsa. Har surfat runt lite på din blogg. Ska bli spännande att skicka paket till dig. Har ett par böcker som jag genast tänkte på när jag läste dina svar. Ska bli skoj att se vad du tycker om dem.

Snart på återseende, brevledes!
// hemliga bokvännen

Lisse sa...

Åh så spännande!! Vilken tur att du hittade igen mina svar, jag har nämligen inte klurat ut hur man gör en egen länk i marginalen av sidan som "alla andra" gör. Jag ser fram emot det här!!

Anonym sa...

Oj så inspirerande, den här boken skall jag definitivt beställa.