tisdag 26 augusti 2008

Monster under sängen eller hemliga husdjur?

Monster under sängen är ju ett välkänt fenomen. Även hur man gör för att undvika dem vet väl alla. Det gäller att inte låta någon tå sticka ut utanför täcket när man ligger i sängen.



Monster under kudden, däremot, visste inte jag att det fanns. Men det gjorde det. Jag råkade ut för ett i morse nämligen. Jag låg och morgonslumrade och stoppade in armen under kudden. Rätt som det var stack det till rejält. Jag trodde först att det var något barr eller någon sticka eller så, om vi glömmer att stänga sovrumsdörren så ockuperar nämligen hunden sängen på dagen, och då kan man göra många intressanta fynd där. Jag lyfte på kudden, och det är nu mysteriet börjar, för det var tomt där. Det fanns ingenting!

Armen värkte och ganska snabbt började två bett visa sig. Det svällde upp och blev som skrynkligt runt själva betten. Jag som har spindelskräck såg framför mig hur en svarta änkan hade följt med mina nyinköpta sängkläder från IKEA, och hur jag skulle dö en plågsam död. Dessutom hade jag bebisen med mig i sängen, hon låg med sitt huvud precis nedanför kuddarna. Det var tur att monstret bet mig och inte henne.

Vad gör man när man har blivit anfallen av ett monster klockan halv sju på morgonen och man är över trettio år gammal? Jo, så klart. Man ringer till mamma. Men hon svarade inte. Betten blev större och större och till slut var det som ett rött armband runt halva armen. Men döden kom i alla fall inte.

Några timmar senare hade svullnaden lagt sig, men prickarna där själva betten satt syns fortfarande. Nu återstod bara monsterjakten. Med dammsugaren och insektsspray som vapen gick jag till attack. Jag rev ut alla sängkläder och gjorde faktiskt ett fynd. En död geting låg under sambons täcke. Men, den hade gadden kvar. För någon vecka sedan läste jag en tidningsartikel om att vägglöss kan följa med hem efter utlandsresor, men jag har inte varit utomlands på sisådär tio år... Det minst skräckinjagande av alternativen är trots allt att det var getingen. Men varför syntes den inte när jag lyfte på kudden?

1 kommentar:

Catta sa...

Huvva, det var ju dumt att läsa det här precis innan sängdags och J som redan sover... Får lyfta på kudden och skaka täcket innan jag lägger mig. Jag ser J:s yrvakna och lite arga blick framför mig när jag står bredvid sängen, rycker bort kudden och skriker "WAAAAH!!!" för att skrämma bort monstret. Jag tror inte att förklaringen "men L hade ett monster under sin kudde, jag läste precis det på hennes blogg" går hem den här tiden på dygnet *skrattar*
Tack för ditt beröm, det var kul att du gillade det. Jag har lagt ut det på bloggen nu! Kram