tisdag 12 augusti 2008

Skuld av Karin Alvtegen


Det här är inte direkt någon nyutkommen bok, det är Karin Alvtegens debutroman och den gavs ut redan 1998. Jag tycker om titlarna till den här romanserien, men lite missvisande är det, jag får associationer till betydligt tyngre litteratur men de två böckerna i serien som jag har läst har inte varit svårlästa eller tunga på något vis, däremot spännande. Språket är väldigt vardagligt och utan krusiduller. Jag tror att de här böckerna passar både tonåringar och vuxna.


Boken handlar om en man som lever ett ensamt liv. Han har ingen familj och inga vänner och han är en ganska svag och rädd person. En dag på ett kafé kommer en kvinna fram till bordet där han sitter. Hon ger honom i uppdrag att dela ut ett paket till hennes make. Från och med nu lever han inte längre ett ensamt och trist liv.


Jag läste slutet i går kväll, när jag var ensam hemma. Det skulle jag inte ha gjort, jag väntade bara på att det skulle stå en galen mördare vid sängen. Så mitt råd är, läs boken, men inte när du är ensam hemma!


1 kommentar:

Anonym sa...

Gillar alla böcker Alvtegen har skrivit... väntar på att det ska komma ut en ny. Trevlig blogg du har! Är här inne och läser så gott som dagligen!