torsdag 14 augusti 2008

Gräset sjunger av Doris Lessing



Jag brukar försöka läsa något av alla nobelpristagare, åtmistone de som jag tror kan tillföra mig något. Doris Lessing har jag varit nyfiken på ett tag ochn har jag äntligen gjort slag i saken och testat en av hennes böcker. Hennes debutroman för övrigt.




Den började väldigt intresseväckande, med en notis ur en tidning om att Mary Turner har blivit mördad och att mördaren är gripen. Sedan nystas historien om Marys liv upp, och det blir snart klart att det inte kan sluta på annat sätt än i katastrof. Boken kan nog upplevas som lite seg, men den är inte svårläst. Jag kan för lite om sydrodhesia, nuvarande Zimbabwe för att kunna veta vilken tid det utspelar sig i. Jag skulle tro att det var i nutid när boken skrevs. Den kom ut första gången på 50-talet.




Det som Lessing skildrar och som jag antar gav henne nobelpriset, är hur de vita kämpar för att hålla rasskillnaderna tydliga. De svarta fick inte betraktas som människor, utan som någon sorts boskap. Till exempel så tilltalades de svarta på ett särskilt språk, de var förbjudna att tala engelska, och givetvis även sitt eget språk. Att de svarta levde i armod var helt i sin ordning, men att vita människor, som Mary Turner och hennes make, levde i fattigdom, var det värsta som kunde hända i andra vitas ögon. Om de svarta såg att även vita kunde vara fattiga sattes den omsorgsfullt uppbyggda hierarkin mellan svarta och vita i gungning.




Det är intressant att läsa om detta, något som i alla fall jag bara har väldigt sporadiska kunskaper om. Det jag har vetat hittills om Rodhesia är hur en Rodhesian ridgeback (hundrasen) ser ut... Och det som jag skäms mest över är att jag inte har någon aning om hur läget är i nuvarande Zimbabwe, trots att det har figurerat mycket i nyhetssändningarna i vår, i anslutning till deras val.
Rhodesian ridgeback, tyvärr syns inte "ridgen", håret växer nämligen framåt på ryggen. Bilden kommer från Wikipedia.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, du ska läsa "The Golden notebook" också! Den känns ännu aktuell när det kommer till kvinnors situation och politiskt engagemang!

Lisse sa...

Tack för tipset!

Anonym sa...

Hej, jag har nyss också läst Gräset sjunger och kände mig som gammal litteraturvetare lite dum för att jag inte gjort det förr. Något som förvånade mig är att inte Lessing fått priset tidigare. Camus använder ju lite samma tema i Främlingen och han fick ju priset för länge sedan.. orättvist.. i alla fall vill jag bara påpeka att den utspelar sig i Sydafrika och inte Zimbabwe (även om Lessing växte upp i Zimbabwe).