måndag 18 augusti 2008

Fisksoppa

Findus har kommit med färdigtärnade blandade fiskbitar. Inte så bra ur transportsynpunkt, de har säkert rest över hela jordklotet från fångst till affär. Dessuom består blandningen bl.a. av torsk, en fisk som jag brukar bojkotta eftersom det inte finns så gott om torsk längre i våra hav. Men ack så praktiskt, och gott. Och nyttigt.



Jag har gjort en väldigt förenklad och försvenskad variant av bouillabaisse, fransk fisksoppa. Den är snabblagad, enkel och god!



4 pers

2 lökar i "halvmånar", om du har lök med blasten kvar, låt den också följa med (om den är fräsch)

3-4 morötter i slantar

1/4 rotselleri i tärningar

3-4 potatisar i bitar

1 msk olivolja



Fräses ihop på svag värme.



1 l vatten + 2 buljongtärningar

1 burk krossade tomater

2 vitlöksklyftor


Hälles på. Koka 5-10 min



2 tsk salt

peppar

400 g fisk i stora bitar, det gör ingen om den är fryst, gärna blandade sorter



Koka 10 min till på svag värme och undvik omrörning, fisken blir lätt mos annars.

Tillsätt 2 dl frysta skalade räkor när soppan är klar. Låt inte soppan koka efter att räkorna tillsatts.

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Sån där soppa vill jag bums koka. Fast inte idag, för nu har jag just ätit grönsaksröra och fullkornsbulgur och bacon och är rätt proppmätt. Men i morgon.
;-)