torsdag 26 februari 2009

Min nya kakbok

Idag tänkte jag att jag skulle titta lite mer noggrant i min nya kakbok Klassiska kakor på nytt vis. Jag kom till recept nummer två. Sedan plockade jag fram alla ingredienser och satte igång att baka de mest underbara sma kanelhjärtan. Jag som älskar att baka pepparkakor kunde inte motstå chansen att få användning för pepparkaksformarna fast det inte är jul. Däremot var degen inte särskilt rolig att baka ut, jag kunde ju inte vänta på att den skulle vila i kylen. Jag gav dock upp efter halva degen så jag hoppas att andra halvan kommer att gå lättare att kavla efter en stund i kylen. Jag tar mig friheten att publicera receptet, som ren reklam för en bok som verkligen sprider ett kulturarv.



Kanelhjärtan 50-60 st



4 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

1 krm salt

200g kallt smör

1 dl florsocker

strösocker och kanel till dekor



Mät upp mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret i mindre bitar och finfördela det i mjölblandningen med fingertopparna. Nyp snabbt ihop till en deg och arbeta in florsockret. Det går även bra att köra ihop degen i en matberedare. Låt degen vila kallt i 30 minuter. Om den hinner bli för hård är det bara att arbeta den på bakbordet till den blir smidig igen.



Kavla ut degen till ca 2 mm tjocklek på mjölat bakbord. Ta ut hjärtan med ett pepparkaksmått och lägg kakorna med jämna mellanrum på bakpappersklädda plåtar. Grädda kakorna mitt i ugnen i 6-7 min. Blanda under tiden strösocker och kanel och strö kanelsockret över kakorna när de kommer ut ur ugnen. Låt svalna.


Vad resten av boken har att erbjuda återstår alltså att se, detta gav mersmak!

1 kommentar:

Karolina sa...

Mmmm, finns det något smaskigare än småkakor? Jag tror faktiskt inte det, jag ser till och med framför mig hur dessa kakor smular och hur man noggrant plockar upp smulorna med pekfingret för att verkligen få i sig allt :)
Tack för alla goda recept du bjuder på.
Ha en trevlig helg
/Karolina