fredag 20 februari 2009

Fredagsmiddag



Dagens middag idag var en riktig höjdarmiddag. Bland det godaste jag har gjort faktiskt. Som ni märker så är jag inne fänkålsträsket för närvarande. Det är en så fantastiskt god grönsak! Päronet kom till grönsaksröran för at jag tänkte att päron är ju ett givet tillbehör till ost, alltsåp borde det passa till ädelostsåsen. Det gjorde det också, våga testa!




Kött med ädelostsås och grönt fräs 2 pers




Skär mört kött i 2 cm tjocka skivor. Lägg i en pålastpåse och häll på grillmarinad av valfri smak. Låt marinera så länge du hinner, helst ca 30 min. Jag marinerade ca 1 min...




Sätt ugnen på 225 grader. Ställ in en liten långpanna med lite olja i och låt oljan bli varm i ugnen.


Skala 8 potatisar eller skrubba dem noga och dela i klyftor. Skär två morötter i tjocka stavar. Lägg potatis och morötter i långpannan. Lägg i klyftorna från ½ vitlök i formen med skalet kvar. Rör om så att det kommer fett runt om alla rotsaker. Stek i ugnen 15 min, rör om och stek 15 min till.




Lägg köttskivorna i en annan liten långpanna och ställ in den i ugnen bredvid grönsakerna när du vänder dem. Låt steka i ugnen ca 15 min. Vänd köttet efter halva tiden.




Gör grönsaksfräset:


Skär ½ stånd fänkål, ½ ½ zuccini, ½ gul lök och ½ päron i skivor.


Fräs allt utom päronet i lite olja i en stekpanna. Lägg i päronen när alla grönsakerna är mjuka.




Gör såsen:


Blanda 1 burk lätt creme fraiche, 1 tsk vitlökssalt och 1½ tsk maizena i en kastrull. Värm under omrörning till första bubblan. Rör ned 50 g smulad kvibille gräddädelost i såsen. Salta och peppra.

1 kommentar:

Catta sa...

Det lät riktigt smaskigt! Kanske provar ikväll, beror på hur andan faller på =) Tack för igår, härlig avslutning på helgen. Kram!