söndag 1 mars 2009

Citattävling

Än så länge har mina citattävlingar haft 100% vinnare! Det är inte alla tävlingar som kan visa upp en sådan statistik. Hur många vinnare det blir i den här tävlingen bestämmer jag vid dragningen! Precis som vanligt är det chokladkakor som står på spel. Tävlingen går till så att du skriver en kommentar till det här inlägget med din gissning. Om det är flera deltagare som gissar rätt kommer jag att lotta vinnarna. Man behöver inte ha en egen blogg för att vara med och tävla, välj då avsändare anonym och skriv en signatur i meddelandet.


Jag skulle tro att det här citatet kan kräva lite googlande. Författaren har kallats Sveriges nya deckardrottning och hon har kammat hem otaliga priser för sina deckare de senaste åren. Det här citatet har jag hämtat från hennes debutroman som kom ut 2004, och vilken var nu det...?
Jag vill veta författarens namn och bokens titel.

Hon var trött. Så in i döden trött. Erica Falck stängde av datorn och gick ut i köket för att fylla på sin kaffekopp. Hon kände sig pressad från alla håll. Förlaget ville ha ett första utkast till boken i augusti och och hon hade knappt börjat. Boken om Selma Lagerlöf, hennes femte biografi om svenska kvinnliga författare, skulla ha blivit hennes bästa, men hon var fullkomligt tömd på skrivarlust. Det var över en månad sedan hennes föräldrar dog men sorgen var lika färsk idag som när hon fick beskedet. Att röja upp i föräldrahemmet hade inte visat sig gå så snabbt som hon hade hoppats. Allt väckte minnen till liv. Varje låda hon packade tog flera timmar, då hon för varje sak översköljdes av bilder som emellanåt kändes väldigt nära och emellanåt väldigt, väldigt långt borta. Men packningen fick ta den tid den tog. Lägenheten i Stockholm var uthyrd tills vidare och hon räknade med att lika gärna kunna sitta här i föräldrahemmet i Fjällbacka och skriva. Huset låg lite avsides i Sälvik och miljön var lugn och rofylld.




Dragningen kommer att ske om en vecka, alltså söndagen den 8:e mars. Glöm inte att kolla om du har vunnit!


7 kommentarer:

Anonym sa...

Din citattävling - det är ju min favvis -NOT!
Isprinsessan av Camilla Läckberg.

Annars håller jag som bäst på att välja bok till dig. Roligt.

Hilsen
Din "hemliga" bokvän

Lisse sa...

Svar som kommer via mail kopierar jag upp till kommentarsfältet så att ni vet vilken konkurrensen är...

Catta sa...

Japp, jag fick allt googla trots att jag läst boken. Det är ju det där med minnet...
Isprinsessan av Camilla Läckberg
Kram C

Anonym sa...

Första gången jag kunde utan att googla. Tycker hon skriver riktigt bra böcker. Camilla Läckberg Isprinsessan
Jossan

Addis och Leif sa...

Åh, jag kunde också utan att googla! Isprinsessan av Camilla Läckberg. Har slukat hennes böcker, och vi lyssanr just nu på Tyskungen.

Tävla i vår blogg Renen 15!

Mvh
/Addis

Karolina sa...

Nej men vad konstigt, jag lämnade en kommentar i går men den verkar inte finnas med, jag provar igen :)

Jag har läst boken men slutet lyssnade jag på ljudbok.
Isprinsessan av Camilla Läckberg.

Anonym sa...

Ja, jag skriver Camilla Läckberg. Isprinssean....F1