tisdag 24 februari 2009

Bokens dag...

..kan man kalla den här dagen. Alltså den stora bokrea-dagen. Tyvärr ryktas det om att det är sista året de stora bokhandelskedjorna arrangerar bokrea. Konkurrensen från nätbokhandeln är så stor. Trist tycker jag. Framför allt på grund av alla fina fackböcker och barnböcker som brukar finnas på rean. Böcker som är svindyra att köpa till ordinarie pris och som man vill blädddra i och känna på innan man bestämmer sig för vilka man vill ha. Romaner och deckare är det inte längre någon idé att köpa på rean, de är ändå billigare att köpa i pocketupplaga, dessutom är pocket mycket smidigare att läsa.


Idag tog jag bebisen med mig på rean. Och vi frossade verkligen i pekböcker. En enda bok köpte jag för egen del. Det var "Klasiska kakor på nytt sätt", en bok som jag hörde talas om när den kom, men som jag aldrig har hört något om sedan dess. Många roliga varianter på gamla vanliga kakor fanns det, jag som ÄLSKAR att baka och framför allt att äta småkakor!


Ikväll blev det ännu mer böcker, jag följde med svägerskan M och hennes tjejer till bibblan. Där hade de också bokrea, man fick fylla en hel kasse med böcker för en tia! Jag plockade ihop en massa ungdomsböcker som jag ska sätta i händerna på elever som kommer till svenskans lästimme utan egen bok.

Inga kommentarer: