tisdag 10 februari 2009

Äntligen en ridtur!!!

Efter fyra dagars snökaos och flera veckor av inställd ridning kom vi äntligen iväg på en ridtur idag. Som grädde på moset kunde jag ta ut min friskvårdstimme från jobbet så jag kom hem medan det var ljust ute. Vilken friskvård att rida ut i vinterlandskapet och att dessutom hinna få lite dagsljus även om solen hade hunnit försvinna bakom trädtopparna innan hästarna var sadlade och vi hade tagit oss iväg.

Jag fick en liten duvning av B av sådant som vi tränat på tidigare, det kändes att jag inte har ridit så mycket på någon månad. Vi jobbade mycket i trav med öppnor i skritt och trav. "Öppna" är när hästen går "snett" med kroppen och korsar frambenen i varje steg men går rakt med bakbenen. Dessutom fick jag pröva på en dressyrrörelse som jag inte har gjort förr, nämligen bakdelsvändning. Jag tror att jag fick grepp om hur man gör, åtminstone i teorin. Det kändes i kroppen att det var ett bra tag sedan jag red, nu i efterhand känns hela kroppen helt skakig, eller också är det förkylningen som gör att kroppen känns som en urkokt spagetti.

Det var så härligt att komma iväg medan det var ljust. För det mesta när jag rider är jag i farten sent på kvällen, så att det bara är att hoppa i säng via duschen när jag kommer hem, men idag var hela kvällen kvar när jag kom hem. Det var härligt att krypa i morgonrocken redan vid sjusnåret och mysa omkring i den en hel vardagkväll. Om jag inte hade varit så mör i kroppen hade jag aldrig gjort det i vanliga fall, då hade jag tagit en promenad med hunden när det blev så mycket kväll kvar efter ridningen men ikväll fanns helt enkelt inte orken. Hundstackaren har inte fått en ordentlig promenad på en hel vecka på grund av min envisa förkylning. Men imorgon är det hennes tur även om sparken och längdskidorna får vänta tills halsen är helt bra.

Inga kommentarer: