tisdag 10 februari 2009

Ugnsstekt falukorv

finns i lika många varianter som det finns hemmakockar. Här kommer mitt recept, även kallat korvsorm. Korv är mat som tilllverkas av restprodukter, dvs. sådant som inte skullle gå att sälja till oss konsumenter om vi såg det. En del tycker att den tanken är äcklig, och det kan det väl vara, men man kan också se det som så, att om vi ska slakta djur för att äta dem så ska vi använda allt, det är ju inte särskilt etiskt att slakta grisar och bara använda filén, mycket bättre att de stackars grisarna som slaktas verkligen kommer till nytta. Jag vet att jag har varit inne på det här tidigare här på bloggen. Det allra bästa med korv är ändå att det är mat som är billig, snabblagad och enkel att variera. Jag brukar se till att göra rejält med "sorm", alltså grönsaksröran som får steka med vid sidan av korven, det gör rätten både betydligt godare, nyttigare och mer mättande.

4 port

600 g falukorv, gärna lätt variant
ca 100 g ost

1 burk krossade tomater
1 gul lök
1 syrligt äpple eller 2 morötter
1 tsk oregano
1 tsk salladskrydda
½ tsk vitlökspulver, salt och peppar

Skär skivor nästan igenom korven, de ska sitta ihop i botten. Skär osten i tunna tärningar eller hyvla skivor och tryck ner ost i korvens skåror. Lägg det hela i en ugnsfast form.

Lägg hackad lök, tärnat äpple eller grovrivna morötter bredvid korven i formen. Krydda. Blanda grönsakerna i formen med en sked.

Grädda i 250 graders ugnsvärme 15-20 min.

Servera med pasta, eller potatismos. Jag hade tänkt fota restern idag, tyvärr hade sambon hunit äta upp dem medan jag var i stallet så ni får än en gång överleva utan bild.

1 kommentar:

Johan sa...

det var mycket gott även dagen efter det var tillagat