torsdag 19 februari 2009

Pastagratäng




En enkel middag, framför allt om man har färdigkokta pastarester. Jag köpte en massa färdigkokt julskinka till extrapris efter jul som jag delade upp i lagoma middagsbitar och frös in. Perfekt till pizza och pastasåser.


I den här rätten är det ett måste med lika delar grönsaker och pasta, annars blir den smaklös och jättetrist.




4 portioner

6 dl okokt pasta

6 dl blandade grönsaker, jag tog:

1 lök
1 röd paprika
1 grön paprika
1 stånd fänkål
1 liten zuccini
1 vitlöksklyfta

400 g kokt eller rökt skinka eller kassler

1 msk rapsolja

salt, peppar, pastakrydda

100 g riven ost


4 ägg
4 dl mjölk


Sätt ugnen på 225 grader.
Koka pastan om du inte har färdigkokt.

Strimla alla grönsaker samt skinkan.

Fräs grönsaker och skinka i oljan i en stekpanna.

Häll den kokta pastan i en smord ugnsfast form.

Blanda grönsaks- och skinkfräset med pastan i formen.

Krydda samt blanda i osten i formen.

Vispa ihop ägg och mjölk och häll över gratängen.

Grädda ca 30 min eller tills äggblandningen har stannat. Ju tjockare lager gratäng, desto längre gräddningstid.




Servera med rivna morötter, jag blandade i granatäpple med morötterna.

Inga kommentarer: