måndag 16 februari 2009

Matfusk

Jag sitter just nu och tittar på en debatt på svt:s kunskapskanalen om matfusket och om tillsatserna i livsmedlen. Det sitter en massa experter och uttalar sig om den instrualiserade maten.

Azo-färgämnena debatteras just nu, de som påstås kunna ge barn koncentrationssvårigheter. Ica påstår att det inte finns azofärgämnen i deras mat men samtidigt så har det sålts azofärgämnen i deras butiker. Frågan är vad som finns i lågpriosgodis?

Jag fick en kolsyremaskin till julklapp och då var vi givetvis tvugna att testa några läskessenser också. Jag fick en dag för mig att slå upp de e-numren som fanns på innehållsförteckningen på de olika essenserna. Alla utom cola-essensen innehöll azofärgämnen och alla innehöll sötningsmedel. Läsk, även hemmagjord, är med andra ord något man ska dricka sällan...

Nu diskuterar de mörning av kyckling. Ofta innehåller kyckling bara 80-90 procent kött, resten är vatten som har sprutats in i köttet för att möra det och för att det ska bli tyngre så att konsumenterna måste betala för vatten. Billig kyckling innehåller mer vatten än dyrare. Många gånger är billig kyckling importerad t.ex. från Danmark där det är tillåtet att sälja antibiotilabehandlat kött för konsumtion. I våras läste jag att det är på gång att EU ska börja importera kött från USA där det är brukligt att doppa kycklingen i klor efter slakt för att döda bakterier. Det innebär att vi äter klor för att hygienen vid slakterierna är så dålig. Sådan kyckling vill då inte jag äta. Det är ju enkelt att kolla ursprungsmärkningen på påsen när man handlar själv, men man har ju ingen koll på varifrån kycklingen man äter på skolan eller lunchrestaurangen kommer.

Nu diskuterar de utvecklingen i livsmedelsbutikerna och Icas representant påstår att frukt och grönt och lokalproducrat är de livsmedlen som ökar försäljningen mest. Men att handla lokalproducerat är sannerligen inte lätt på Ica, min upplevelse är att de byter ut mer och mer av sitt lokalproducerade utbud mot Icas eget varumärke. Det är också deras egna produkter som marknadsförs hårdast. Jag upplever att Coop har ett bättre utbud av lokalproducerat.

Det var ett litet axplock av debatten och mina tankar kring debatten. Debatten fortsätter, men jag avslutar mitt inlägg här och tänker vidare i tysthet. Jag lovar att jag kommer att återkomma till ämnet...

Om du vill se hela programmet så kan du göra det här.

Inga kommentarer: