tisdag 3 februari 2009

Chip cookies


Jag slutade lite tidigare idag och jag var så himla baksugen när jag kom hem. Här kommer ett nytt recept på chip cookies. Jag har publicerat ett med vit choklad och mandel här på bloggen tidigare. Det är ganska stor skillnad på dessa chip cookies och de förra. De andra är ganska hårda och knapriga, de här är mer mjuksega. Vad som är godast är väl en smaksak antar jag. Någon choklad hade jag inte, givetvis kan man sätta i lite grovhackad choklad i smeten innan man klickar ut den i formarna. Jag gjorde mina kakor i matberedaren men det går lika bra att röra för hand.


Chip cookies ca 25 st

Sätt ugnen på 175 grader.


100 g smör

2 dl farinsocker

½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker


Rör mjukt och smidigt.


1 ägg

Blanda ner ägget i smörblandningen.


1½ dl vetemjöl

3 dl havregryn

½ tsk bikarbonat

½ tsk salt

Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och rör sedan ner i smörblandningen.


Rulla ca 25 matskedsstora bollar av smeten och lägg på en plåt. Smeten flyter ut en hel del så lägg bollarna glest.


Grädda i ca 12 min. Låt svalna på plåten.




1 kommentar:

Johan sa...

Jätte goda kakor snart är nog burken tom.