måndag 30 juni 2008

Världens godaste stekta strömming...



...gör min mormor, och det utan fusk med senap och grädde och sådant. Men här är ett recept på världens näst godaste stekta strömming. Grädden gör att de blir så enormt frasiga. Det här är dessutom en riktigt klimatsmart maträtt, allt kan odlas/fiskas själv eller köpas riktigt närproducerat.

2 port

15 strömmingar, hela eller filéade, det beror på om man vill pilla med benen före maten eller under tiden man äter.

Marinad:

1 dl grädde, fetthalt efter samvete

1 ägg

3 msk senap

2 tsk salt

Vispa ihop marinaden och lägg i fiskarna. Enligt originalreceptet ska det ligga och dra minst 4-5 timmar,det blir säkert allra godast, men så lång framförhållning har jag aldrig hafft, jag brukar steka dem efter 10 min.


Panering:

ströbröd+salt

Margarin eller smör till stekning

Vänd de marinerade fiskarna i ströbröd. Om du har fileér, lägg ihop dem två och två med köttsidan upp först. Stek dem i margarin på medelhög värme tills de har fin gyllenbrun färg och frasig yta. Servera med dillkokt färskpotatis och följande örtsås:


Örtsås 2 port
1 dl naturell youghurt el. matyoghurt
2 msk hackad gräslök och persilja
1 krm citronpeppar

Rör ihop såsen, garnera med persilja.






3 kommentarer:

Catta sa...

Helt underbart upplägg på inlägget =) Lät dessutom riktigt smarrigt och det är så sant som det är sagt, vi kommer aldrig upp i mormor I:s nivå... det är bara ta till alla knep som bjuds!

Lisse sa...

Det är smarrigt. Som synes på bilden klämde jag i mig sju stycken, resterande åtta (sambons ranson) blir nog lunch idag. Sambon? Han tog en hamburgare...

Kicki O sa...

Det blev jättegott!
Är det mormor din som fått dig intresserad av matlagning?