torsdag 26 juni 2008

Köttfärspiroger


Att laga en jätteladdning köttfärssås när man ändå gör den tar inte mycket längre tid än att göra en mindre mängd, och att ha köttfärssås i frysen är kanonbra till många saker. Har man bara en liten, liten "smutt" kvar kan det bli en varm smörgås till mellanmål, är det mer är det fort gjort att svänga ihop en lasagne eller de här pirogerna. Jag är inte förtjust i mat som kräver en stor arbetsinsats, så jag skulle aldrig idas laga piroger om jag inte hade färdig köttfärssås. Av samma anledning så gör jag alltid piroger i jätteformat, ungefär som inbakade pizzor; att hålla på och kavla en massa småpiroger är inte min grej även om de blir väldigt fina när de inte är så stora.


Om man är vegetarian funkar ju vegetarisk färs eller quornfärs finemang som fyllning, eller en inte alltför vattnig lins- eller grönsaksröra.

Ni som är intresserade av fler lättlagade, billiga och goda recept, följ min länk till hkbloggen, där finns en del gobitar. Eftersom det är elever som skriver i anslutning till sina hk-lektioner så kommer det inget nytt där de närmaste månaderna, men det finns som sagt en del recept där.




Piroger 4 stora eller 8 små (eller hur många jättesmå man nu ids göra)


50 g margarin


2 dl mjölk


½ pkt jäst


2 krm salt


2 äggvitor


2 msk PO-fiber gör degen mer fiberrik och saftig utan att det märks.


5-6 dl vetemjöl

Fyllning:
ca ½ l köttfärssås (gör köttfärssås av ca 400-500 g färs)

Pensling:


2 äggulor blandade med lite mjölk


  1. Sätt ugnen på 225grader.

  2. Smält margarinet. Häll i mjölken och låt bli fingervarmt.
  3. Smula ned jästen i en skål, häll ned degspadet och rör till jästen har löst sig.

  4. Tillsätt salt, äggvitor och PO-fiber samt hälften av mjölet. Rör om och tillsätt resten av mjölet till en smidig och hanterbar deg.

  5. Låt den jäsa ca 30 min. Laga köttfärssåsen nu om du inte hade någon färdig.

  6. Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i 4 el. 8 delar.

  7. Kavla ut varje degbit till en rund platta, ca ½ cm tjock. Om man trillar degbiten till en absolut rund boll innan man kavlar går det bra att få den rund. Kolla att deglattorna inte sitter fast i bakbordet innan du lägger på fyllningen.

  8. Fördela fyllningen på degplattorna, räkna med ca ½ dl fyllning om du gör 8 piroger och ca 1 dl fyllning om du gör 4 st.

  9. Vik degen dubbel, vik in kanterna och platta till dem med en mjölad gaffel.

  10. Låt pirogerna jäsa på plåten medan du bakar ut alla.

  11. Pensla med äggulorna blandade med mjölken.

  12. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.

Bilder på pirogerna kommer ikväll om jag inte bränner dem :-)!

Inga kommentarer: