fredag 13 juni 2008

Man ska inte vara så ordentlig

____________________Oregano_____________________

Jag har efter en djupdykning och viss provsmakning i min rabatt insett att jag har varit orättvis mot den. Det handlar om den jättelika rabatten där jag har ansett att ingenting växer. Nu blommar helt plötsligt både styvmorsvioler och vårkragar och några vita små blommor som jag tror att de flesta skulle betrakta som ogräs i rabatten.


__________________Gräslök________________________

Igår när jag behövde några gräslöksstrån till middagen, började jag inse att jag snart har en hel kryddträdgård. Jag har fått gräslök och annan löksort av min mamma, och de växer i min rabatt. Dessutom har jag sedan några år en oreganoplanta. Det var en vanlig färsk oregano som man köper i mataffären, men jag grävde av någon anledning ner den i rabatten. Jag trodde att den kanske skulle leva i ungefär en vecka, ni vet som sådana där butikskryddor brukar göra, men den levde hela den sommaren, och döm om min förvåning när den fortsätter att komma upp år efter år!




Förra våren köpte jag en rosmarin och en citrontimjan. Jag har sett en jättevacker rosmarin hos en tant som övervintrade den i köksfönstret varje år, så när hösten kom grävde jag upp både timjanplantan och rosmarinen och tog in dem. De dog. Men igår, när jag skulle hämta in lite ________Citrontimjan________
gräslök, så fick jag se några gulgröna små blad i rabatten - jag hade inte fått med hela citrontimjanplantan när jag grävde upp den, och de stackars kvistarna som jag hade missat, hade klarat vintern! Attans att jag var så ambitiös i höstas att jag tog upp dem, kanske rosmarinen också hade klarat sig annars?




När jag tittade närmare i rabatten såg jag en annan mikroskopisk liten plantunge som växte precis där jag förra året hade en ruccola - det kunde väl inte vara? Jag smakade på ett ________________Ruccola________________ blad - det var definitivt ruccolan - jag visste inte att den är flerårig!

När jag städade bort mina sommarblommor för vintern ställde jag bra in krukorna med vissnade blommor och allt i uthuset. Nu i vår när jag tog fram dem, så hade en nejlikeplanta börjat växa i krukan. Den hade också klarat vintern, i en kruka dessutom!

Av detta kan man lära sig två saker - det har varit en extremt mild vinter i år och man ska inte vara så ordentlig!

Inga kommentarer: