söndag 1 juni 2008

Middagstips

Jag är en riktig soppoman, tycker att det är världens bästa maträtt, det är enkelt och man kan ta precis vad man har hemma. Det blir aldrig samma soppa två gånger, men de riktigt lyckade vore det kul att kunna upprepa. Den här soppan lagade jag och svägerskan C tidigare i veckan. Sambon flydde fältet till närmaste hamburgerhak när han såg att soppgrytan åkte fram, tyvärr delar inte han min soppvurm (eller också har han helt enkelt fått för mycket av det goda?).

Medan soppan kokade hann vi precis svänga ihop en supergod paj, kombinationen rabarber, päron och kardemumma var en höjdare! Det är inget skrivfel att det är salt på rabarberna, saltet tar bort den skarpaste syran. Det tråkiga är att pajen blev uppäten innan jag hann fota den, visste inte då att jag skulle starta en blogg... Ni får helt enkelt laga den så får ni själva se hur den ser ut! Soppan hade jag kvar en portion av, det blev dagens middag och bilden blev extra snygg tack vare att min oreganoplanta och gräslök har kommit upp i rabatten!

Blomkål- och broccolisoppa 4 port

1 blomkålshuvid
4 dl broccolibuketter
1 vitlökklyfta (hel)
1 lök
2 potatisar
1 krm curry
1 msk olivolja
7,5 dl vatten
2 buljongtärningar, gärna hönsbuljong
citronpeppar
italiensk salladskrydda
salt, ev. vitpeppar
2-3 msk grädde

Dela blomkålen i buketter och skär ned stammen i skivor. Skiva löken. Skala potatisarna och dela dem i "kvartar".
Fräs alla grönsakerna + curryn i olivoljan på svag värme.
Häll på vattnet och buljongtärningarna och låt koka ca 15-20 min eller tills pajen är färdig att stoppa i ugnen.
Mixa soppan med stavmixer och smaka av med kryddorna och grädden.

Smulpaj med rabarber och päron

Fyllning:
2 päron
1 l skivad rabarber
1 krm salt
1 dl socker
2 krm malen kardemumma

Deg:
1½ dl havregryn
1½ dl vetemjöl
1 dl socker
50 g margarin

Blanda fyllningen i en smord ugnsfast form.
Smula margarinet i de torra ingredienserna till degen och häll över rabarber och päronblandningen i formen. Grädda ca 15 min på 225 graders ugnsvärme. Servera med glass eller vaniljsås.

3 kommentarer:

Lisse sa...

Nu har du receptet, svägerska C, så du slipper komma ihåg det utantill :-)

Maud/En bok om dagen sa...

Och hur gott lät det inte med den där pajen???

Jag som nyss har nått mitt första delmål: -7 kg... ;-/

Lisse sa...

Du får väga upp det onyttiga i pajen med det nyttiga i soppan så blir det finemang:-)