måndag 16 juni 2008

Sköldpaddorna längtar ut

Jo, det stämmer, det är inte bara mina blommor som får komma ut på grönbete på somrarna, även sköldpaddorna brukar få gå ut varma sommardagar. De behöver UV-ljus till sina skal, precis som vi behöver solljus för att bilda D-vitamin. Men ännu har det inte varit tillräckligt varmt för dem att gå ut. Grannbarnen ville att vi sklle ta ut dem redan till Valborg, men det var lite tidigt. Min dröm är att ha en damm där de kunde bo hela sommaren, men det finns vissa praktiska problem med det, t.ex. att hålla dem kvar där så att de inte rymmer.



Att valla sköldpaddor på grönbete är en koncentrationskrävande syssla, om man råkar släppa dem med blicken så är de nämligen borta. Vem har sagt att sköldpaddor är långsamma? Den kinesiska trekölade "paddan" är inte så snabb, men den har en grym skyddsfärg, dessutom gräver den ner sig under grästuvor på gräsmattan och blir totalt osynlig. Den rödörade "paddan" syns bättre, men den är istället riktigt snabb och kan hinna en bra bit innan man vet ordet av.




Idag skulle jag ha rengjort deras akvarium, det skulle jag ha gjort redan förra veckan, men då höll bebisen mig sysselsatt. Idag skulle jag ha haft guldläge att få mycket gjort, för bebisen har haft en riktig sovardag, men jag blev sittande med mitt koftprojekt till min senaste ljudbok, femte delen av saltön. Då blir inte mycket annat gjort. Tur att vädret har varit lite halvdant, så jag behöver i alla fall inte ha dåligt samvete över att jag inte har varit utomhus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte riktigt koll på i vilken ordning böckerna kommer. Vilka kommer efter En fröjdefull jul? Hur många finns det?
Kicki O

Lisse sa...

Det finns fem, vad jag vet. Midsommarvals, Hummerfesten, En fröjdefull jul, Sol och vår, Värmebölja