söndag 29 juni 2008

Shopping och trädgårdsarbete

Helgen började med megashopping. Varje år är det kyrkmarknad vid den äldsta kyrkan i sta'n. Då är det fullt liv i kyrkstugorna och i år konstaterade vi att det blivit ett riktigt generationsskifte när det gäller att bo i kyrkstugorna. Tidigare har det mest varit äldre soim har hållit traditionen med kyrkstugorna vid liv, men de senaste åren har faktiskt fler och fler yngre börjat sova där, även om det inte är i närheten av lika ösigt som när morfar var ung, för då gick det tydligenm väldigt vilt till i kyrkstäderna. I år har vi inte sovit i kyrkstugan själva, men nästan alla våra bekanta verkar ha bott i sina släkters kyrkstugor någon natt i helgen.



På fredagen gick jag och svägerskan C på marknaden för att få titta på typiska "tjejsaker" i lugn och ro. På marknade finns det två kategorier besökare som är övriga besökares mardröm, nämligen barnvagnar och hundar. Vi hade båda delarna...Vi åt majskolv och jag köpte garn, två saker som min sambo var glad över att slippa. På lördagen gick jag med sambon och vi tittade på typiska killsaker, sambon köpte en keps med bebins namn i brodor på. Det är underligt med mässor och marknader, hundralapparna rullar, och man kommer aldrig hem med pengar kvar i börsen från en marknad, men ändå har man nästan ingenting med sig hem. Och det man har med sig hem är antingen ätbart eller städsaker.



På kvällen var det nattshopping på sta'n, dit tog jag med mig svägerskan M. Vi handlade och fikade och myste medan killarna skötte barmnen, värsta husmorssemestern! Bästa fyndet därifrån var ett par gigantiska rosa solglasögon. De har förresten redan tjänat in sig, de fick agera skyddsglasögon när jag trimmade gräsmattan idag! Kanonbra, snyggare skyddsglasögon har ingen sett.



Efter all shopping var det dags att ta itu med lite trädgårdsarbete, med en midsommarhelg på resande fot och en veckas regn efter det hade vi en fin blomseteräng till gräsmatta. Den har ansats idag plus att jag rensade mina rabatter. Med god hjälp av trimmern ska erkännas! Renfanan bler betydligt mer diskret efter den omgången!















Rabatt 1 före och efter en omgång med trimmern













Rabatt 2 före och efter rensning. En och annan planta kan också ha rykit med i städivern, det blev lite glest på vissa fläckar...

Inga kommentarer: