torsdag 12 juni 2008

Jenny S av Denise Rudholm

Den här helgen, när vi planterade skog, hade jag sällskap av två böcker, en pocket som jag läste i på kvällarna och en ljudbok som jag lyssnade på som MP3 när jag gick på hygget och planterade, perfekt!



Pocketboken som jag läste var "Jenny S", en svensk chiq lit-roman som följer genrens normer till punkt och pricka. Den handlar om Jenny som är i trettioårsåldern. Hon bor i ett mindre samhälle med sina barndomsvänner och sin pojkvän sedan skoltiden. En dag gör pojkvännen gör slut, det visar sig att han har ett förhållande med Jennys bästa vän. Hela Jennys liv ställs på ända och hon flyr till Stockholm för att slicka sina sår. Hon försöker starta ett nytt liv i storstaden, skaffar jobb och träffar Sebastian, hans bror Per och Pers sambo Bo samt deras jättelika hund Greta.

Jenny S är en bok för hängmattan eller stranden, det är en riktig slukarbok, den går fort och lätt att läsa och kräver inte så mycket av sin läsare, perfekt när hjärnan behöver avkoppling istället för utmaning. Jag tycker att det är kul med en svensk chiq lit-roman, även om jag kan tycka att den kunde ha fått överraska mer. Tack för lånet E!

Boken som jag lyssnade på var Mikael Kallentofts Midvinterblod, men den har jag inte riktigt hunnit lyssna färdigt på än, så vad jag tyckte om den får ni veta sen!

Rättelse! Jag har visst varit aningen förvirrad när det gäller namnen på författarna. Författaren till Jenny S heter naturligtvis Denise Rudberg och författaren till Midvinterblod heter inte Mikael utan Mons, två fel av två möjliga alltså...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller just på att läsa Midvinterblod och gillade den inte i början, men nu har jag kommit igång och har ca hälften kvar. Ska bli kul att se vad du tycker!

Kicki O

Lisse sa...

Jag ska lägga in en slutspurt med lyssnandet så att jag blir klar med den. Får ta en långpromenad i det vackra vädret!

Maud/En bok om dagen sa...

Jag har Kallentoft i min hög som ska ut till stugan. Jag har börjat lägga på hög, så att det ska finnas lite att bita i därute!