söndag 8 juni 2008

Plantera ett träd....

Här ska många tusen tallar vara planterade innan helgen är över.


...det är något symboliskt med att plantera träd. Man vet att det antagligen kommer att leva längre än man själv. Därför tycker jag att träd är perfekta presenter och jag har också fått två träd i present. Ett äppelträd i inflyttningspresent och ett körsbärsträd när jag fyllde jämt. Min sambo tycker inte att det där med träd är lika kul, han tycker att det är jobbigt att klippa gräset mellan och runt dem. Det håller jag i och för sig med om.




En skog i miniatyr, jag funderar på att adoptera några överblivna plantor och sätta dem i en kruka på bron.



Den här helgen har jag faktiskt planterat en hel skog. Det är inte fullt så romantiskt som att påta ner något enstaka körsbärsträd så där när man fyller jämt var tionde år. Men det är ändå en svindlande tanke att den som ska skörda skogen antagligen kommer att vara barn och barnbarn till bebisen och hennes kusiner. Man blir lite filosofisk när man trampar omkring på ett kalhygge en hel helg som ni märker. Det hade varit intressant att ha stegräknaren på sig, det har blivit ett antal steg och jag känner mig härligt trött i kroppen.


Jag har ju inte direkt planterat en skog på egen hand förstås, hela sambons familj har varit där, de som inte har varit iform för att traska runt på hygget har fått sköta barn och markservice. Lite stukade fotleder, lunginflammationer och annat gjorde att attbarnvaktsfågan inte var något problem. Jag själv var inte direkt varit någon klippa på planteringsfältet, varje gång jag har lastat mig full med plantor och traskat ut på hygget så har barnvakterna ringt och efterlyst mat till bebisen, så jag har fått traska tillbaka. Tur att det har funnits annan, mer produktiv arbetskraft.




Senaste planteringsmode. Fotomodellen på bilden var helgens flitigaste och effektivaste planterare.

Fotomodellen på denhär bilden var helgens absolut lataste deltagare. När hon hade sprungit ett varv runt hygget och kollat in vad alla gjorde, var det här hennes arbete resten av helgen.

Inga kommentarer: