tisdag 12 januari 2010

Engelsk kofta färdig!

Kommer ni ihåg de engelska stickböckerna jag fick före jul? Efter två övningsojekt i form av babytofflor och en barnbasker för att få kläm på de vanligaste sticktermerna kände jag mig mogen för att ge mig i kast med ett mer seriöst projekt. Baskern visar jag inte ens här för jag hade så fult garn att den inte blev något att visa upp, den hamnade i Lillisens utklädningslåda direkt.


Mer seriöst blev det med en flätstickad kofta. Garnet är Järbos Fuga i en färg som hette Hortensia tror jag. Masktätheten på banderollen stämde precis med den i beskrivningen, men sen när jag började sticka stämde det inte alls. Men jag hade inga andra nålar att byta till och ögonmåttet såg rimligt ut så jag stickade helt enkelt vidare på vinst och förlust och den färdiga koftan blev bra i storlek, så jag vet inte riktigt vad felet egentligen var. I övrigt gick det över förväntan bra att följa det engelska mönstret, delvis kanske för att jag har testat att sticka flätor en gång tidigare och mycket tack vare att det var väldigt pedagogiska bilder av de olika maskorna och en bra förteckning över förkortningarna som förekom i mönstret. Det enda som var lite knepigt var kragen, först missuppfattade jag hur man skulle göra så jag fick riva upp 5-10 varv men sedan löste jag även det när jag slutade läsa och istället började försöka tänka logiskt.

Jag ska absolut sticka mer från dessa böcker, men först blir det lite andra projekt.

5 kommentarer:

Catta sa...

Snyggt jobbat! Den blev superfin!
Kram C

Maud/En bok om dagen sa...

Så fin! Flätorna ser otroligt snygga ut!

Ingela sa...

Snygg!

Faster Mia sa...

Snyggt jobbat!!

Anonym sa...

Den blev ju superfin! Imponerande!
/Åsa