torsdag 14 januari 2010

Fikaklassiker

Termometern visar på -20 grader utomhus idag så det var inte direkt något väder för utomhusaktiviteter. Att dessutom skafferiet var tomt och fikatarmen skrek så var det inte många alternativ för vad som skulle bli dagens projekt- bakning så klart!

Förutom lite fika satte jag även igång ett brödbak, men det har jag inte hunnit smaka än, så receptet på bröden kommer senare idag om det blev bra.



Mums-Mums ca 50 st



Kärt barn har många namn, riktigt sliskiga är de här kakorna och väldigt lättgjorda.

  • 10 gelatinblad blötlägges i kallt vatten ca 5 min ta upp och krama ur vattnet när bladen är mjuka
  • Koka upp 1½ dl vatten och lös upp de urvridna gelatinbladen i det heta vattnet. Om du använder gelatinpulver löser du det direkt i det kokande vattnet.
  • Häll på 1 dl kallt vatten i gelatinblandningen för att få ner temperaturen.
  • Blanda gelatinblandningen med 1 äggvita och 5 dl socker.
  • Vispa kraftigt, helst med köksmaskin ca 20 min eller till det har bildats en fast vit smet.
  • Blanda under tiden smeten vispas 2-3 dl kokosflingor med 1-1½ msk kakao.
  • Häll hälften av koksen i botten av en stor långpanna, bred äggsmeten över och strö resterande kokos ovanpå kakan. Ställ svalt att stelna. Skär upp kakan i lagoma rutor. Förvara i kylskåp.


Chokladsnittar ca 60 st

Många kakor och liten arbetsinsats och ingredienser som är lätta att ha hemma gör de här kakorna till favoriter hemma hos mig. Supergoda tilltugg till en slät kaffekopp! Receptet har jag hämtat i bakboksklassikern Sju sorters kakor och jag har faktiskt inte ändrat originalreceptet alls, det är redan perfekt...

200 g smör eller margarin
2½ dl socker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vanljsocker
1 ägg

Pensling:
1 ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop alla ingredienser till en smidig deg, gärna i matberedare. Dela degen i 6 delar. Forma dem till till fingertjocka rullar och lägg på smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Platta till rullarna lite. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Skär upp rullarna i sneda bitar, ca 2cm breda direkt när du har tagit ut dem från ugnen. Låt kakorna svalna på plåten.

Den supersomriga kakburken är ett loppsfynd, perfekt att ställa fram direkt på bordet.

Inga kommentarer: