söndag 3 januari 2010

Operation sovrumsbyte steg 1

Efter flera månader av mycket snack och ingen verkstad så tog jag äntligen idag tag i vårt blivande sovrum. Rummet som ska bli vårt sovrum var kombinerat mysrum och gästrum innan Lillisen kom, men ingen hade kunnat ana att en unge skulle innebära så sanslöst mycket saker, framför allt kläder, att rummet med tiden har blivit mer och mer belamrat med allsköns bråte, det började med att alkoven som har fungerat som förråd blev full, då började klädkartongerna svämma in i mysrummet också och när väl kartongerna stod där har det blivit allmän avdumpningsplats för allt annnat skrot man samlar på sig.

Tanken är att Lillisen ska sova i en alkov, från början hade vi i vår optimsim tänkt att hon skulle få förrådsalkoven som rum, men efter att jag hade börjat rensningen idag så insåg jag ganska snabbt att om inte halva övervåningen ska fungera som förråd måste alkoven få vara förråd. Lillisen ska alltså få den andra alkoven, den har ingen dörr, men väl ett draperi. Vårt gamla sovrum blir gästrum och mysrum/bibliotek, passande nog står redan alla mina böcker därinne, det kommer att bli finemang! Sängen flyttar vi in till ett större rum i anslutning till alkoverna, där hade vi tänkt att resten av familjen ska sova. Dubbelsängen kommer nästan att rymmas, det är bara garderoben där julpyntet förvaras som kommer att bli halvt dold bakom sängen, men de två gångerna varje år man är därinne får man helt enkelt skuffa sängen åt sidan. Sedan ska minst två trådbackställ inhandlas, det ena ska in i min pysselgarderob för att bringa ordning i kaoset, i nuläget är det en garderob utan hyllplan där alla garnpåsar, tyger, två symaskiner och diverse annat ligger inöst i en enda hög. Det andra ska in i vår ytterklädsgarderob och skapa förvaring åt den nya knoddens kläder.

Men som sagt, så långt har projekt sovrum inte kommit ännu, men jag lyckades i alla fall knöka in alla klädkartonger i den lilla alkoven, dessutom har jag kollat igenom och märkt upp alla kartonger, bara det gjorde underverk, nu slipper jag leta igenom alla kartonger varje gång jag ska plocka fram en ny storlek. Och så fort den nya bebisen har vuxit ur en storlek kommer jag med en kartong eller två faster M!! Och blir det en pojke kommer jag med alla 15-20 på en gång ;-) om en månad eller så... Dessutom hittade jag två kartonger och en påse med kläder i Lillisens storlek som jag inte hade sett tidigare. En nyekiperad unge imorgon, inte dumt!


Mysrum igen. Dessa möbler ska in i vårt nuvarande sovrum och sedan ska dubbelsängen in här (fast mot andra väggen.


Nu känns det helt plötsligt som en lätt match att bara damma lite och sen bära över möblerna mellan rummen. Kanske morgondagens projekt!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad flitig du har varit, det låter som ett genomtänkt projekt det där! Kommer nog bli jättebra...det är alltid roligt med förändringar också =)
Själv har jag för tillfället lagt ner letande efter tapeter till övervåningen men blev lite inspirerad nu när jag läste om erat projekt!! Det är ju såå skönt när man fått allt i ordning =)

Ha det bra!
Kram/Åsa

Lisse sa...

Så här efter jul går det lättare att ägna energi åt inredning och sånt!