onsdag 27 januari 2010

På rull

Hur fördriver man en dag i snöstorm? De flesta låter sig nog snöas in och passar på att göra en massa inomhussysslor, men inte jag och sambon. Är det någon gång vi blir rännarsugna så är det när det är busväder. Men dagen började med att vi tog det lugnt inne. Vi ringde till gammelfarmor G och frågade om vi skulle kunna hälsa på henne senare på eftermiddagen. Hon skulle vara hemma. Jag sa i förbifarten till sambon att det hade varit trevligt om någon hade kunnat komma förbi och bjuda på semlor eller något annat gott idag. Ack vad jag blev bönhörd!!! En liten stund senare svängde svägerskan M och lilla S in på infarten. Gissa vad de hade med sig??? En påse med nybakade wienerbröd! Ack vilken tankläsare!

När de hade farit hem ringde telefonen. Det var svägerskan C som ville bjuda på kaffe. Eftersom det brukar vankas latte hemma hos henne och inte bara vanligt kokkaffe var vi inte sena att klämma in ett besök hos henne före gammelfarmors. Och latte fick jag. Sambon fick kokaffe, precis enligt önskemål. Dessutom hade hon bakat en suveränt knäckig och kladdig och chokladig kladdkaka. MUMS!!!

Sedan var det dags att söka sig in mot stan och gammelfarmor G. Det var givevis att visa upp lilla underverket som var huvudsyftet, men gott fika fick vi också.

Sista anhalten på turnén var veckohandling. För att slippa släpa runt på två barn förutom matkassar lämnade jag sambo och barn hos mina föräldrar innan jag for och handlade på egen hand. Då var vi faktiskt ganska mättade på fika för idag, men tur hade vi ändå, för mamma och pappa höll på att baka mjukkakor och dessutom stod en köttsoppsgryta och puttrade på spisen. Den köttsoppan räddade husfriden den här kvällen, jag är nämligen inte så rolig att vara i närheten av när jag inte har fått mat på ett antal timmar, då spelar det ingen roll hur mycket fika jag än har ätit.

En upptäckt har jag också gjort under dagens rännande. Nämligen varför det heter stadsjeep och varför biltypen behövs. Hemma hos oss och i grannbyn där svägerskan bor och på vägen in mot stan var det helt okej väglag. Men inne i stan gick bilens fyrhjulsdrift hela tiden och förmodligen hade vi kört fast på gammelfarmors hyreshusområde med en vanlig bil. Inte en enda väg var nämligen skottad i hela stan.

Inga kommentarer: