onsdag 6 januari 2010

Gratinerad älg- och fläskfilé 4-5 pers

För ovanlighetens skull hade vi faktiskt planerat att bjuda hem kompisarna C och A på middag idag. I vanliga fall består våra middagsbjudningar av att någon hör av sig precis i middagstid och jag inser att maten kommer att räcka så då ber jag dem komma och äta. Vi hade bara en älgfilé så det var helt enkelt för att dryga ut maten som det blev både älg- och fläskfilé. Det går lika bra med bara det ena. Oxfilé blir garanterat inte heller fel till det här receptet. Men det viktigaste för en lyckad middag är sällskapet, så oavsett maten så hade inte kvällen kunnat bli något annat än lyckad!

ca 1 kg filé
2 hackade gula lökar
margarin att fräsa löken i
salt, peppar
1 ½ dl Madeira


Sätt ugnen på 125 grader. Fräs löken genomskinlig. Lägg i en ugnsfast form. Salta och peppra rejält runt om de hela filéerna. Lägg i formen och häll på Madeira. Stek i ugnen till 65 grader innertemp. Ös filéerna med Madeiraskyn några gånger under stekningen. Ta ut formen ur ugnen, sila av skyn men låt lök och filé ligga kvar i formen. Täck med folie och låt vila minst 15 min eller till 15 min före serveringen.

Sås:
Skyn från filén
3 dl grädde
1-2 tsk soja
1 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl + ½ dl vatten
100 g ädelost (jag använde tubvarianten, kvar efter julens glögg- och pepparkaksätande)
salt och peppar


Blanda sky, grädde, tomatpuré och soja i en kastrull. Låt puttra minst 30 min på spisen. Red med vetemjöl utrört i vatten, låt koka 5 min till. Smaksätt med ädelost, salt och peppar.

Gratinering:

6-7 färska champinjoner i halvor
100 g riven ost

Höj ugnsvärmen till 225 grader. Skär filéerna i 1½ cm tjocka skivor, bred ut dem i formen igen. Häll lite sås mellan lagren om det blir mer än ett lager. Häll på resten av såsen, pilla ner champinjonerna mellan köttbitarna. Bred över ost. Gratinera ca 10-15 min eller tills osten har fått fin färg.

Servera med valfri potatis, klyftpotatis eller hasselbackspotatis passar bra eftersom rätten är ganska såsig. Vi hade potatisgratäng, det funkade också alldeles utmärkt!

Inga kommentarer: