fredag 8 januari 2010

Kallt


Utsikt genom bilrutan.


Vad gör man när termometern visar närmare -30 än -20 och man inte behöver tänka på att pallra sig iväg till något jobb? Jo man sätter sig i bilen och hälsar på andra medlemmar i ledighetskommittén. Igår hälsade vi på svägerskan H och lyckades bli bjudna på palt. Inte dumt alls, passande med något närande som palt när det är kallt ute! Idag hälsade vi på svägerskan M och lyckades tajma in en andra frukost. Inte heller dumt! Men det bästa med att vara ute med bil när det är kallt är att det är så fantastiskt vackert.


Solen når precis att lysa upp toppen på berget mitt på dagen!

Det är så ljust så det sticker i ögonen när solstrålarna reflekterar sig i snön. Det är precis så att solen lyckas lysa upp trädtopparna mitt på dagen, eller som när vi körde till svägerskan M idag och solen lyste upp bergväggen och lämnade skogen i skugga. Jag fotade lite från bilfönstret, men det är sådana här gånger som det vore kul med en mer avancerad kamera än mobilkameran för att verkligen göra verkligheten rättvisa. Å andra sidan hade man knappast haft en bättre kamera med sig i bilen idag även om man hade haft en.

Sedan dumpade jag av sambo och Lillis hemma, sambon fick fixa lunch till dem och jag rände in till stan för att köpa de omtalade trådbackställen. Det blev många fynd. Vad sägs om vinterskor till Lillisen för 39 kr, plastbackar och trådbackställ, en ny kupévärmare till lillbilen (sambons beställning, jag tyckte att det var för dyrt) och något som vi har behövt länge, en ny flaska till kolsyreapparaten. Den gamla hade jag tappat i golvet så att den sprack.


På väg hem från stan. Kolla in himlen!

Vissa saker ska man ta tag i direkt om det någon gång ska bli av, att rensa i pysselskåpet är ett sådant exempel. Så fort jag kom hem satte jag igång med att banka ihop trådbackarna och vika in alla tyger och garnpåsar. En hel kasse med sopor blev det också, varför sparar man gamla äckliga duschdraperier när man dessutom inte har någonstans att hänga upp dem, sen vi flyttade i hus har vi nämligen haft duschkabin med dörrar... Jag kanske skulle ha hängt upp dem som vardagsrumsgardiner?

Inga kommentarer: