söndag 31 januari 2010

Tigerkaka

Igår när vi förstod att vi skulle få främmande fick jag upp ett bakil och slängde ihop en tigerkaka. Just den här typen av kaka passar jättebra att göra i matberedaren. Tyvärr är jag inte så duktig på att få till en snygg marmorering. Det gör inte så mycket, för kakan var slut innan jag hade hunnit fota den, så det borde ju vara ett gott betyg :-) Taskigt nog så glömde jag att bjuda kompisen P på kakan, förlåt förlåt, det var inte för att vara snål.

200 g margarin
2½ dl socker
3 ägg
3 1/4 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver

rivet skal av 1 apelsin
1 msk marmelad

1½ msk kakao
1 msk vaniljsocker

Rör fett och socker vitt och pösigt (eller kör i matberedaren).
Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ned i smeten.
Dela smeten i två delar. Blanda ner apelsin + marmelad i den ena hälften av smeten och kakao och vaniljsocker i den andra delen. Häll upp i en avlång smord och bröad form, blanda försiktigt ihop de två smetarna slarvigt med en gaffel så att ett tigermönster uppstår.

Grädda i 40 min i 175 graders ugnsvärme. Kakan ska nätt och jämt "stanna" för att bli riktigt saftig.

Inga kommentarer: