söndag 10 januari 2010

Första skoterutflykten för säsongen

Det är en sanning med modifikation, för den riktiga premiärturen gjorde vi redan på nyårsafton i -15 gradig kyla. Men det var mer ett alternativt transportsätt än en riktig skoterutflykt. Det är ett tveksamt nöje att grilla korv och vara utomhus i 15-gradig kyla nämligen. Istället körde vi till svägerskan M och svågern och drack kaffe där i stugvärmen innan vi körde hem igen.

Idag visade termometern på nollgradigt och strålande solsken, betydligt trevligare skoterväder. Det blev en kort tur till en tjärn några kilometer från stugan. Där mötte svägerskan C:s pappa och släktingar upp så det var totalt åtta-nio skotrar på plats för korvgillning och hamburgerstekning. Brorsan och svägerskan C övertalade mig att köra deras Lynx 800 för att sambon skulle slippa behöva släpa fram min egen Lynx Enduro 494. Jag var inte så svårövertalad. Men jag insåg också att min egewn skoter är väldigt smidig, jag skulle faktiskt inte vilja byta upp mig till en sån häftig maskin som deras, jag orkar ändå inte manövrera den så att all motorstyrka skulle komma till sin rätt...

En sak kan jag konstatera efter årets två skoterturer. Det mesta är jobbigare, svårare och tyngre att göra när man är höggravid och har 15-20 kilo extra vikt att släpa på, men att köra skoter går faktiskt bättre än vanligt. De extra kilona gör att skotrarna blir betydligt mer "lydiga" och lättmanövrerade än i vanliga fall. De är nog helt enkelt byggda för killars normalvikt och inte tjejers. Det är nog också förklaringen till varför tjejer ofta kör mesigare än killar, vi får jobba mycket mer med kroppen för att påverka skotern än vad killar behöver. Dessutom funkar fjädringen bättre när man väger mer, i vanliga fall studsar skotern omkring i spåret när jag kör fastän min skoter har fjädringen ställd på lösaste möjliga dämpning. Körningen går i vanliga fall ut på att försöka parera och styra studsarna innanför skoterleden och undvika träden utanför, nu ligger skotern på spåret hela tiden och jag behöver bara styra skotern med styret på leden. En himla skillnad helt enkelt.

Kanske man helt enkelt inte ska kämpa så mycket med att försöka tappa gravidkilona efter att bebisen är född, några extrakilon är inte bara till besvär uppenbarligen! För övrigt är nog det här det mest ointressanta och mest tekniska inlägget jag har skrivit någonsin här på bloggen...

2 kommentarer:

Catta sa...

..men så även det smartaste! Synd bara att jag inte kan skylla på för få kilon, det är nog körtekniken det faller på för mig ;=) Dock ett bra argument för att behålla överflödiga kilon!
Kram C

Matte Hartman sa...

Man får väl se det som att djuren har vinterpäls och i brist på det får vi ta till vinterkilon ;)