onsdag 16 december 2009

Virka amigurumi av Mia Bengtsson





Den här boken beställde jag av en kille som var här tidigare i höst och sålde jultidningar. Jag beställde boken mest för att beställa något alls, killen såg så blyg ut att jag ville uppmuntra honom. Men vilken liten pärla jag snubblade över! Det här är en bok som är liten, ungefär A5-format och bara 45 sidor tjock, men vilket innehåll...



Amigurimi är en japansk uppfinning, helt enkelt att man virkar små söta figurer i seriefigurstil. Mycket djur, men det finns även beskrivning på en liten prinsesstårta och annat smått och gott. Jag har testvirkat två av figurerna i boken och jag måste säga att beskrivningarna imponerar. Beskrivningarna känns enormt genomarbetade dessutom innehåller de detaljer som gör att slutresultatet känns väldigt proffsigt, det ser inte alls hemgjort ut. Det enda man måste tänka på är att vara noggrann med att ha koll på antalet maskor i varje varv, annars är det inte säkert att de olika finesserna hamnar på rätt ställe. Mia Bengtsson kan virka, hon utnyttjar verkligen tekniken till fullo och det tycker jag om. Jag börjar vara en ganska van virkare vid det här laget, men jag är nästan helt självlärd och i den här boken lär jag mig en hel del, det finns gott om bra tips för hur man får just det där proffsiga resultatet. Dessutom är alla olika maskor enormt pedagogiskt beskrivna, så pedagogiskt att om man aldrig har virkat förut men ger sig katten på att lära sig, så kan man faktiskt med lite tålamod lära sig att virka med hjälp av den här boken. Beskrivningarna är indelade i tre svårighetsgrader, lätt, medel och utmaning, så det finns något för alla.




Det här söta lilla monstret ska egentligen ha en spegelvänd kompis, men jag fick slut cerise garn, så han får vara utan tvilling! En karbinhake på baksidan ska dit, då kan han bli nyckelring eller väskmascot. Fina detaljer som inte syns på bilden är att monstret har både tummar och tår! Monstret är ca 7-8 cm högt.



Den här boken är ett julklappstips både till den vana virkaren och pysslaren och till tonåringen som man vill ska bli intresserad av att handarbeta. Många av beskrivningarna bygger på grundformer, så även för den som vill experimentera vidare med egna figurer kan man utgå från beskrivningarna i den här boken och låna idéer på hur man t.ex.gör ett huvud eller ben.


Här är sköldpaddan som jag lovade att visa. Den är liten, bara ca 5 cm stor. Tyvärr har min kamera stora problem med att återge turkos.



Inga kommentarer: