torsdag 10 december 2009

Rent hus...

Inte ännu, men källaren har i alla fall fått sig en rejäl duvning med skursvabben idag. Vi har ju haft fel på avloppet i höst, vilket gjorde att vi fick bila upp en fin bit av källargolvet. Översvämningen efter den incidenten hade gjort att pelletsbehållaren hade blottnat upp (det var bara en stor kartong) därför blev sambon tvungen att bygga en ny behållare. I det jobbet ingick det tydligen att bila bort en tegelvägg (eller åtminstone en tegelsten ur väggen). Det innebar att källaren har varit minst sagt skitig den senaste tiden. Att utgångsläget inte heller direkt var kliniskt gjorde inte saken mindre akut att ta itu med. Det är inte så kul när tvätten är skitigare efter torkningen än den var innan man stoppade in den i tvättmaskinen om man säger så...

Idag vaknade jag på ett riktigt skithumör, desto större anledning att ta tag i källareländet alltså. Bara att tömma den på allt som inte ska vara där nere tog sin lilla tid och gav sambon flera vändor till garaget (alla verktyg var nämligen också kvar där nere efter byggandet). Jag hittade ett par fleecebrallor som jag har sökt hela hösten i en garderob!! Sedan ringde far och ville ha hjälp med släpet så då blev jag och Lillisen ensamma kvar med betongdammet. Lillisen är inte överförtjust i dammsugaren, och dammsugningen tog tid. Hö, småsten och pelletsar stockade sig hela tiden i dammsugarröret så jag fick ha en rundstav och stöta med i dammsugarröret hela tiden för att få upp stoppen som blev i röret. Med facit i hand hade det gått betydligt fortare att sopa golvet innan skurningen, hoppas att jag kommer ihåg det till nästa gång.

Sedan var det dags att skura. Vattnet var svart innan jag ens hade hunnit halva golvet, dessutom hade jag fått för mig att det inte blir lika rent med mopp som med gammaldags trasa och skurborste, det är bara det att jag inte har det rätta handlaget för att kunna skura med trasa, den lossnade hela tiden från skurborsten och det tog tid förutan tid. Att Lillisen dessutom tyckte att det där med skurning var superroligt, dvs att bada i skurhinken, gjorde mig inte på bättre humör direkt.... När jag kom till den delen av källaren där själva bilandet hade varit gav jag upp och gjorde en Pippi Långstrump. Jag hällde helt sonika ut skurvattnet på golvet och skurade med trasan ner allt ihop mot avloppet. Jag tror faktiskt att det blev rent och som tur är är ju risken för vattenskador på ett betonggolv rätt liten.

Nu är det bara totalsanering av duschrummet kvar, sen är källaren presentabel igen. Men det blir en anna dag. Nu ska jag koppla av med Johanne Hildebrandts Älskade krig som ljudbok och mitt senaste stickprojekt. Det är inte så mycket kvar där innan ni får se det.

Inga kommentarer: