måndag 21 december 2009

Livets aviga och räta av Kate Jacobs


Den här boken läste jag om på några olika bokbloggar och jag kände direkt att den måste jag läsa. När jag kom till bibblan och frågade efter en bok som handlade om en garnaffär i New York så hade bibliotekarien ingen aning om vad jag snackade om. Men till slut lyckades jag kolla upp vad det egentligen var boken hette och då gick det betydligt lättare att leta reda på den. Den fanns dock bara i ett enda ex i hela kommunen så jag fick beställa den från en filial i andra änden av kommunen.


Det var dock värt ett visst besvär för att få tag i den. Boken handlar om Georgia, ensamstående mamma och innehavaren av en garnaffär i New York. I hennes liv är dottern Dakota och hennes anställda Anita och Peri de viktigaste personerna. Av en slump så bildas en stickklubb på fredagseftermiddagarna i Georgias butik. Det är medlemmarna i den stickklubben vi får följa genom den här boken, genom vardag, glädje och sorg.


Det här är en bok om kärlek och vänskap och om New York. Den är inte sockersöt utan mer bitterljuv att läsa. Bitvis tycker jag att den är väl omständigt skriven men det är definitivt en bok väl värd att läsa, ett bra sista minuten-julklappstips till alla som gillar romantiska komedier och vardagsdramatik, gillar man att sticka så får man ut ännu mer nostalgikänsla och om man inte gillade stickning innan man läste den här boken kommer man definitivt att göra det efter att man har läst den!

Inga kommentarer: