fredag 11 december 2009

Älskade krig av Johanne Hildebrandt


Den här boken ramlade jag över alldeles nyligen, hade inte alls hört talas om den trots att jag brukar försöka ha koll på Johanne Hildebrandts böcker. Jag lyssnade på den som ljudbok och det var Sara Lindh som läste. Det funkade bra.


Boken handlar om Sara, tv-programledare i blåsväder efter att hon har haft ett förhållande med en minister. Precis när det ser som mörkast ur får hon ett uppdrag av sin f.d. svärfar. Han vill att hon, som journalist, ska åka till Irak och leta reda på hans son, hennes ungdomskärlek. Magnus är soldat i amerikanska armén i Irak och familjen har inte hört av honom på länge. Sara blir erbjuden en rejäl ersättning och drömmen om att få revansch som journalist och att kanske till och med kunna få stora journalistpriset gör att hon antar erbjudandet, trots att hon aldrig har jobbat som journalist utanför tv-studion. Veckorna i Irak blir omvälvande för Sara och hon tvingas omvärdera hela sitt liv.


Den här boken har blivit ganska kritiserad för sina Irakskildringar, däremot är tydligen skildringen av Stockholms kändisvärld trovärdig. Vem som har gjort den bedömningen och hur stor insikt de personerna har i Irakkriget kan inte jag bedöma, jag har inga erfarenheter av någondera. Jag tycker att bilden av Stockholms kändisvärld känns mer klichéartat beskriven än läget i Irak, men det vet jag inget om egentligen. Jag tänker att bokens Sara tillbringar två veckor i Irak, på en amerikansk bas, då är nog det Sara upplever ganska realistiskt. Någon djupare insikt i en så komplicerad konflikt hinner man nog inte få på så kort tid. Jag tycker också att Johanne Hildebrandt ger en ganska nyanserad bild av hur komplicerat läget i Irak är och jag vill faktiskt inte ha någon djupare analys i just den här boken.


Den här boken är både krigsskildring och kärleksroman och rent litterärt är det inget mästerverk, varken kärlekshistorien eller krigsskildringen, men jag tycker ändå att Johanne Hildebrandt har lyckats. Hon berättar om Irakkriget för alla oss som inte är särskilt insatta eller intresserade av världspolitiken och som aldrig skulle läsa en renoldlad krigsskildring av Irakkriget. Det här är en bok som riktar sig till unga kvinnor, jag tror att många högstadie- och gymnasietjejer skulle gilla den här boken, den är lättsam, lättläst och romantisk samtidigt som man faktiskt lär sig en del på köpet.

Inga kommentarer: