lördag 12 december 2009

Landet bortom haven av Tamara McKinley

Av någon anledning vägrade kameran ställa in skärpan innan jag fotade. Jag måste utreda saken mer, men framsidan av boken är inte så här suddig i verkligheten.


Den här boken fick jag i mitt sista pocket och prassel-paket. Det är en historisk roman som utspelar sig på 1700-talet, mitt i upptäcktsresornas tid.




Boken handlar om Susan Penhalligan, en fattig fiskarflicka från Cornwall. Hon är kär i traktens godsägarson Jonathan, men för att bryta deras förhållande skickas han ut på en upptäcktsresa tillsammans med den verklige upptäcktsresaren James Cook. Under tiden som Jonathan är borta tvingas Susan att gifta sig med byaprästen istället. Man får följa både Jonathans upptäcktsresa och vad som händer med Susan därhemma i England. Jonathan är bland annat med när de upptäcker Australien. Många år och turer senare blir det så att Susan och ehnnes familj följer med den allra första vågen av nybyggare som ska kolonisera Australien och det här är också den mest intressanta delen av boken. Det känns historiskt korrekt och man får en inblick i alla umbäranden som nybyggarna råkar ut för under de första åren. Att skapa ett någorlunda civiliserat samhälle som huvudsakligen bestod av deporterade straffångar var inte lätt och att samtidigt få mat för dagen och föröska komma sams med ursprungsbefolkningen var inte något enkelt projekt. Man får också följa några av aboriginerna och man får en inblick av hur de levde innan landet koloniserades. Det är en spännande historia som mycket väl skulle kunna bli en egen bok och man förstår att Jean M Auel har hämtat mycket kunskap i researchen inför sin Grottbjörnens folk-serie från Australiens naturfolk.




Det här är en bra bok för den som tycker om historiska romaner, den känns gedigen rent faktamässigt även om jag är lite besviken över att den pitefödda botanikern Daniel Solander knappt nämns, i förordet får jag nämligen intryckat av att han kommer att finnas med i boken, jag tror att hans namn nämns en gång i hela berättelsen. Men det kanske är någon annan författares uppgift att skriva hans historia...




Boken har lite av allt, historiens vingslag, Cornwalls hedar, en omöjlig kärlekshistoria, död och umbäranden, äventyr och upptäcktsresor så det är definitvt ett julklappstips till den som gillar att läsa.



1 kommentar:

Anonym sa...

hej, var bara tvungen att skriva till dig:D tyckte du Landet bortom haven va bra så tycker jag att du ska läsa de två böckerna som kommer efter: De modigas rike och Arvet. om du inte redan läst dem:D helt underbara böcker:D Lycka till:D