måndag 21 juli 2008

Över näktergalens golv av Lian Hearn


Som campingläsning har jag haft Över näktergalens golv av Lian Hearn. Det är första delen i en fantasy-trilogi som utspelar sig i en japansk miljö. Huvudpersonen är den 15-årige Tomasu som hamnar på flykt när hans by bränns ner och alla bybor avrättas. Han räddas av herremannen Otori Shigeru och får då namnet Takeo. Det visar sig sedan att hans far kommer från något som kallas "släktet", människor med väldigt speciella förmågor. Takeos speciella förmåga är en enastående hörsel.


Jag läser en del fantasy ibland, men jag är ingen fantast, ofta tycker jag att fantasyböcker är alldeles för sega och långdragna och framför allt att serierna har alldeles för många delar. Den här serien kommer jag att läsa, hoppas bara att inte trilogin visar sig bli en "femtonogi".


Jag tycker att det är kul att boken utspelar sig i japansk miljö, även om det är fantasy och inte verklighet så känns det riktigt genuint japanskt (kanske låter jag mig luras för att jag vet så otroligt lite om japan).


Jag vet att japan är riktigt trendigt bland ungdomar, så jag kommer definitivt att rekommendera boken både till alla mina japanälskande elever, och till fantasyfantasterna, och det som är kul med boken är att jag tror att vuxna läsare har lika stort utbyte av den som ungdomar.

Inga kommentarer: