onsdag 9 juli 2008

Pastasallad

Jag hade med mig en pastasallad av sådant som fanns i skafferiet och tjälknöl (jag brukar göra 3-4 st när jag ändå gör, och ha i frysen) till sol- och badön idag. Här kommer receptet:




Pastasallad 3-4 pers

400 g pasta, gärna fjärilar eller nåt annat kul

1 rödlök
1 liten purjolök
1 dl blandade örtkryddor, jag körde med de jag har i rabatten, oregano och persilja

½ dl olja
1-2 msk vit balsamvinäger
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk flingsalt + 1 att strössla över den färdiga salladen
svartpeppar

Koka pastan och spola den i kallt vatten för att kyla ner den.
Strimla under tiden löken, gör inte alltför små bitar av rödlöken.
Grovhacka örtkryddorna.
Blanda i en skål eller en Big Pack-glassburk, det blir precis en full sådan.
Vispa ihop olja, vinäger, vitlök, salt och peppar och häll över salladen. Strössla över lite extra flingsalt, pasta "sväljer" ganska mycket salt.
Låt gärna salladen stå och dra en stund, jag gjorde den kvällen före.

Till salladen gjorde jag en yoghurtsås med matyoghurt och färdig dipmix med sourcream and garlic-smak, det behövs något lite såsigt till, tycker jag.


1 kommentar:

Catta sa...

Suuupergod sallad! Helt underbar att äta i omklädningsrummet till en varm bastu, men sol- och badö?? Pyttsan...