måndag 28 juli 2008

Schackmaskinen av Robert Löhr


Ännu en ljudbok. Helge Skoog ger texten färg, det tillför att ha en skådespelare som uppläsare till den här boken, jag tror att jag skulle ha upplevt den som seg om jag hade läst den, men som ljudbok håller intresset i sig hela vägen. Bokens upplösning är riktigt rafflande i bästa deckarstil.


Schackmaskinen, som boken handlar om har funnits i verkligheten, och dess skapare och första ägare hette Wolfgang von Kempelen. Maskinen, som hade formen av en turk, var ett enda stort bedrägeri, och turkens hjärna i den här boken var dvärgen Tibor. Naturligtvis är en turk med en dvärg inuti inte lätt att hålla hemligt, så det blir många förvecklingar för att hemligheten med maskinen inte ska avslöjas.


Boken utspelar sig under 1700-talets senare del, precis i mekanikens och den moderna vetenskapens födelse, och gränsen mellan vetenskap, underhållning och vidskepelse var minst sagt flytande. När jag lyssnade kunde jag inte låta bli att fundera på vad Kempelen, maskinens skapare, skulle ha tyckt om vår tid, när varenda människa går omkring med en egen liten schackmaskin i byxfickan. Jag tror att han skulle ha älskat det!


Jag tycker att den har boken har det som jag vill ha av en historisk roman. En skildring av tiden och miljön som känns realistisk, en handling som är intressant och som jag inte visste något om sedan tidigare och "levande" personer, det sista tycker jag ofta brukar vara ett svagt kort i historiska romaner. Jag känner med Tibor, en rättskaffens och gudfruktig, men lite naiv dvärg som fått leva ett hårt liv på grund av sitt handikapp.

1 kommentar:

W. A. Mozart sa...

Do you happen to know who is the painter of the cover art? I am most anxious to find this painting!

Tack så mycket
W.A. Mozart