fredag 25 juli 2008

Äntligen sommarvärme


... och vad gör vi, jag och sambon? Vi sätter igång värsta trädgårdsprojektet, han började anlägga en gång fram till ytterdörren och jag började röja upp i vår berså, något som jag har tänkt göra hela sommaren. Visst är det underligt med träd och buskar, rishögen med bortklippta buskdelar blir alltid större än än hela busken var från början...




Men det har inte varit lätt att få något gjort, bebisen har varit på ovanligt sällskapssjukt humör, hon har inte velat sova längre än en kvart i sträck och när hon har varit vaken har velat bli underhållen hela tiden. Jag hann klippa 1/3 av gräsmattan igår förmiddag, men att klippa klart har varit totalt omöjligt. Vi valde att prioritera sambons projekt, han börjar om att jobba nästa vecka, och projekt som inte är slutförda när man börjar jobba brukar ha en förmåga att bli 10-årsprojekt.




Men ett projekt leder som bekant lätt till ett annat, när gången var fixad kom vi på att vi borde se till att göra uteplatsen som vi har planerat sedan vi flyttade till huset. Men vi har stora problem med att komma överens om hur vi ska göra den. Jag ville först ha stenplattor rätt och slätt. Sambon ville ha traditionellt trädäck. Sedan läste jag en inredningstidning och kom på att jag ville ha ett runt trädäck som går lite runt hörnet på huset. Sambon ville helt plötsligt ha stenplattor fastän jag erbjöd mig att bygga mitt runda trädäck alldeles själv (kan det månne ha varit just den detaljen som fick honom att ändra sig??). Vi har inte bestämt oss än, så det får vara på idéstadiet några år till.


Nu har vi ju dessutom en osedvanligt välfriserad berså att dricka vårt kaffe i, den får duga så länge. Men sist min bror hälsade på tyckte han att vi skulle bygga ett trädäck i bersån. Eller kanske lägga plattor tyckte jag...
Överst: så här blev bersån efter en omgång med sågen.
Lilla bilden t. hö: Högen med bortsågade buskdelar.
lilla bilden t.vä: Ska det bli fint får man lida pin, inte är det fint medan man håller på. För att inte tala om hur det såg ut inomhus.
Nederst: Så här blev det. Städar gör vi en annan dag!

Inga kommentarer: