onsdag 2 juli 2008

Tabbouleh och Älgstek

Nordafrikanskt mötte norrländskt till lunch idag. Jag gjorde en Tabbouleh, nordafrikansk couscoussallad, och till det åt jag ett av helgens marknadsinköp, renkorv. Norrländska råvaror, som till exempel älg- och renkött passar väldigt bra ihop med många medelhavssmaker.


Tabbouleh 1 person

1 dl couscous får svälla med 1 dl kokande vatten, 1 msk olivolja, 1 tsk torkad mynta och 1 krm salt ca 5 min tills grynen är mjuka.

½ röd paprika, ½ rödlök tärnas och blandas med couscousen. Droppa över 1 msk pressad citron, hacka i rejält med persilja och några ruccolablad. Servera med fisk eller kött.



Medelhavskryddad älgstek

Jag brukar göra älgstek som jag sticker små hål i där jag petar in vitlöksklyftor. Jag gnider in steken med salt, svartpeppar, rosmarin, salvia och timjan på utsidan, klassiska lammkryddor alltså. Sen bryner jag steken innan jag eftersteker den antingen i stekgryta eller i 125 graders ugnsvärme ca 1-2 timmar eller tills innertemperaturen är 70 grader. Minimal arbetsinsats även om det tar en stund i ugnen eller på spisen, men då sköter det sig själv.



2 kommentarer:

Catta sa...

Ja, du är underbart duktig! Jag åt en macka med smör och en smoothie till lunch =) Det såg smarrigt ut tabbouleh, jag kanske måste botanisera i skafferiet och se om det finns couscous...
Det är så underbart med dig att du inte bara klagar om sånt du skulle vilja/borda göra- du gör det också! (Tänkte på löpningen och ridningen) "Keep up the good work girlie" Kram!

Lisse sa...

Tabboulehn är jättegod, gör en stor laddning så har du lunch i några da'r... Däremot upptäckte jag att det behövs ett mer matigt tillbehör, kanske ett gott bröd.

Det är skillnad mellan grejer man verkligen vill göra, det gör man, och sånt man bara vill gnälla om, men inte göra om det verkligen kommer till kritan. Dessutom finns det ju sånt som man behöver gnälla om ett tag innan man vågar göra det i verkligheten.