måndag 21 juli 2008

Vatten



När vi har levt campingliv i stugan har vi utnyttjat att vi har haft tillgång till barnvakter på kvällarna. En kväll var vi ut och paddlade kanot uppför älven som rinner nära stugan. Vi paddlade förbi en bäverhydda, men tyvärr hade bävrarna gömt sig, så vi såg ingen. Däremot var det otroligt vackert att paddla fram på älven. Jag tänkte på stenåldersmänniskorna som kanske kom paddlandes i näverkanoter för tre-fyra tusen år sedan i samma älv. Det har nämligen hittats tre tusen år gamla pilspetsar när de gjorde en akeologisk utgrävning vid sjön. Nästa ögonblick kändes det riktigt exotiskt, med lite fantasi som att vara på amazonfloden där det rätt som det är kan komma en krokodil glidande. Ganska skönt ändå att vara på en liten älv i norra Sverige, garanterat krokodilfritt - eller?

Kvällen därpå lämnade vi kanoten på land, istället gav vi oss ut på jakt efter de norrländska krokodilerna - gammelgäddorna. Vi vet att det finns några riktiga gäddmonster i sjön, så det kändes lite riskabelt att fiska sådana från en kanot. Därför tog vi båten istället. Medan vi körde ut till fiskestället öppnade jag min fiskeväska för lite inventering sedan förra sommaren. Jag hittade spår efter vinterns hyresgäster i uthuset, mössen hade haft min väska som matförråd, så den var full med solrosfrön. Jag skyndade mig att tömma ut fröna, men glömde att jag hade en massa fiskesaker också i väskan, så när jag vände väskan upp och ner for alla mina fiskegrejer ut i vattnet. Och sjönk. Som tur var var det inte så djupt, utan vi såg grejerna ligga på botten. Hem igen och hämta en håv. Sen började vi håva efter mina prylar. Jag vet inte om vi fick upp alla grejer, men draglådan kom då upp så kvällen var räddad...
*********Bäverhyddan**********
Det var en mysig kväll, varmt i luften. Vi hittade gammelgäddans barnkammare, för vi fick tre strömmingsstora gäddor under kvällen, och tappade dessutom två som släppte. Som tur var höll sig gammelgäddan borta, jag är lite rädd för dem när de blir för stora...

Inga kommentarer: