tisdag 8 juli 2008

Inés-min själs älskade av Isabel Allende


Jag tycker om att lära mig saker när jag läser böcker och därför läser jag en del historiska romaner. Isabel Allende är en mästarinna på området tycker jag, hon lyckas skildra världshistoriska händelser från sydamerika på ett sätt som får mig att verkligen förstå konsekvenserna för de människorna som berörs av händelserna som vi bara läser om i historieböckerna. Att hon dessutom skriver ur ett kvinnligt perspektiv gör det hela ännu mer intressant. När fick vi senast veta något om hur det var att vara kvinna i Spanien på 1500-talet? Det får man i den här boken.


Den som ser titeln och tror att den ska få riktig kioskromantik kommer att bli grymt besviken, det här är en bok om kärlek, men det är mer krig och blod och tortyr än romantiska kärleksnätter. Jag visste att spanjorerna använde brutala metoder för att underkuva sig Sydamerika, men de övergrepp som Isabel Allende beskriver hade jag inte kunnat föreställa mig. Och ännu mindre förstå. Trodde spanjorerna verkligen att indianerna skulle börja behandla spanjorerna som sina rättmätiga herrar genom att stjäla deras skatter, ljuga och bedra, tortera, lemlästa och våldta?


Inés Suares, bokens huvudperson och jaget i boken, är en verklig historisk person som var med och erövrade Chile. Boken är verklighetsbaserad. Något som jag tycker om med huvudpersonen Inés är att trots att hon skildrar händelserna ur sitt, en spansk kvinnas perspektiv, så visar hon väldigt stor respekt och förståelse för andras agerande i boken, ingen sida framstår som godare eller bättre än de andra i boken. Hon har stor respekt och även beundran för indianerna som vill försvara sitt land, och hon skriver någonstans att vore det Spanien som hotades så skulle vi försvara oss till sista blodsdroppen. Samtidigt visar hon sorg över att indianer och spanjorer inte kan leva i fred med varann. Jag har svårt att förstå att de kan leva ifred ens idag, med tanke vad spanjorerna utsatte de ursprungliga invånarna för.


Vi skulle behöva en Isabel Allende i Sverige, någon som kan skildra våran historia i skönlitterär form, så att vi svenskar lär känna vår historia bättre. Den svenska författaren som jag tycker kan mäta sig med Isabel Allende är faktiskt Villhelm Moberg som har skrivit en hel del, inte bara Utvandrarserien, om vår svenska historia.

Inga kommentarer: