fredag 25 juli 2008

Kebabspett (utan spett)


Jag har lagt ut en hel del recept på olika tillbehör här på bloggen, men inte så många huvudrätter känns det som. Här kommer ett recept på goda kebabspett. Jag brukar forma dem till korvar men skippa spetten, det tar bara plats i stekpannan när man ska steka dem.


ca 10-12 "spett"


500 g köttfärs (jag kör älgfärs)

1 dl ströbröd

½ dl potatismjöl

2 dl mjölk eller matlagningsgrädde

2 vitlöksklyftor

2 tsk spiskummin

1 krm sambal oelek. Ta mer om du vill ha hetare spett.

2 tsk salt

2 krm peppar


grillolja

margarin om spetten ska stekas


Låt ströbrödet och potatismjölet svälla i mjölken en stund.

Blanda i övriga ingredienser. Ju lösare färs, desto saftigare slutresultat.

Forma "korvar av färsen. Gör små kebaber om de ska serveras på en buffé, då blir de mycket drygare.

Pensla kebaberna med grillolja och stek dem i margarin i medelvarm stekpanna eller lägg dem på grillen.


Servera med potatissallad, cous cous eller ris, grönsallad och tzatziki samt ett gott bröd, gärna pitabröd.

1 kommentar:

Catta sa...

Ja, jäsiken vad ni hinner med! Och en 5 km-runda lika lätt som förr i tiden?! Så glad jag blir för din skull och lika glad för min att jag slapp följa =) Undrade lite i mitt stilla sinne hur fort man kan se om det blivit valpar... jag är nyfiken (ovanligt?)! Nu ska jag gå och ta upp köttfärs, tror vi har alla ingredienser. Kram!