fredag 4 juli 2008

En sömnlös natt






En natt i veckan var det helt omöjligt att sova. Istället för att ligga och vrida mig i sängen steg jag upp och gick ut med hunden. Det var en underbar natt, solen sken (det är bara på sommaren i norrland man kan skriva det...) och det var ljummet i luften, det är sånt slöseri att man måste sova, varför kan man inte vara vaken dygnet runt på sommaren, och sen få gå i ide och sova hela vintern? Hade människan skapats vid polcirkeln istället för vid ekvatorn hade det säkert varit så... Väl hemma igen, av med kläderna, ner i sängen... men ingen sömn.


Då började jag fundera på vad jag skulle hitta på att göra av vävgarnerna i snyggt spygul och snorgrönt som jag handlade på marknaden förra helgen. En humla dök upp i huvudet... Kan man virka en humla? Jag funderade och funderade på hur man skulle kunna göra och efter ett tags funderande så hade jag en plan. Upp och leta fram lite svart virkgarn (varför är det så svårt att hitta sådanti garnaffärerna?) och en virknål utan att väcka hela huset. Sen skred jag till verket. Min plan funkade och när jag hade fått ihop huvudet var jag helt plötsligt trött och kunde gå och lägga mig.






Humlan blev klar några dagar senare. Kanske får den sällskap av några blommor och någon fjäril i en mobil. Min farmor brukade virka fjärilar när hon levde, ska se om jag hittar någon och kan klura ut hur hon gjorde.






För att stänga ute humlornas levande kusiner, getingarna, så har jag inspirerats av husvagnsvärldens plastdraperier i dörröppningarna, praktiskt, men inte så snyggt. Istället tog jag en trådgardin och satte i dörröppningen. Snyggt blev det, och ett bra insynsskydd när dörren står öppen, men det återstår att se hur lång tid det tar innan gardinen är ett enda trassligt spindelnät. Jag har tagit ett "gardinomtag" och fäst på väggen bredvid dörren så att man kan dra draperiet åt sidan när dörren är stängd. Men visste ni att allmogelist är STENHÅRT att skruva i, eller också var skruvarna som följde med gardinstången extremt ovassa.

3 kommentarer:

Pimmi sa...

Du är så krestiv, jag kan inte fatta hur du kommer på att göra allt, och sen att du kommer på hur su ska göra det. Mycke inponerande och jättegullig humla. Ha det bra Kram Emma

Maud/En bok om dagen sa...

Nu har vi återvänt från ö-livet! Nästan två veckor har vi varit därute, och det känns rätt skönt att vara i civilisationen igen...
;-)

Vet inte om jag gett dig den här länken tidigare, men nu inser jag att du bara måste in dit och inspireras:
http://florinpysslar.blogspot.com/

Lisse sa...

Jag vet inte var jag får mina idéer från, de bara poppar upp i huvudet och ligger där och mal tills jag har gjort dem. Men jag är en periodare, jag pysslar bara när hjärnan inte har en massa annat för sig. Det var en fin länk du skickade, en bok om dagen, vilka otroligt härliga tyger hon använde!!