söndag 8 mars 2009

Firres soppa

Vi tog oss iväg till stugan till slut ändå, trots sambons ryggskott och min förkylning. Jag har till oc med tagit mig ut med skidorna en sväng igår. Det var på lite darriga ben, jag borde nog ha väntat någon dag till med det...

En god soppa på kvällskvisten när man har varit ute en hel dag kommer här. Ett fåtal ingredienser att ha med sig i stugan eller husvagnen och klar på några minuter är inte dumt!

Receptet har en härlig historia. Jag fick det av en elev för flera år sedan så varje gång jag lagar den här soppan tänker jag på honom och hans klass! Precis samma recept såg jag io ett svensk-amerikanskt matlagningsprogram med tema kräftor i somras. Där hetten den något i stil med skandinavisk kräftsoppa eller något sådant.

Firres soppa 4-6 port

1-2 msk margarin
2 msk vetemjöl
8 dl vatten
2 buljongtärningar

1 stor burk kräftost (400g)
2 dl creme fraiche
1 grovriven morot
1 krm svartpeppar

Tillbehör:
1 burk kräftstjärtar
dill

Smält margarínet i en kastrull. Fräs morötterna lätt. Pudra över vetemjölet och rör om. Späd med vatten och buljongtärningar. Koka 3-5 min.

Rör ner kräftost, creme fraische och peppar. Värm på soppan och servera med kräftstjärtarna. Ett gott bröd är ett måste till.

Inga kommentarer: