onsdag 18 mars 2009

Jag är så upprörd...

... jag inte finner ord. Hörde att tv-programmet Skolforum har haft ett program som diskuterade om slöjd och hemkunskap ska bytas ut mot mer "moderna" ämnen som IT och teknik. Vaddå moderna? Sått på tv:n och du hittar ett program som handlar om hemkunskap;Rent hus, Lyxfällan, Äntligen hemma, Niklas (eller Leilas eller Tinas eller Jamie Olivers eller Solens) mat eller allt vad de nu heter, Plus, Toppform, Tjockholmen.... Hemkunskap är inget aktuellt ämne.

Slå upp vilken dagstidning som helst och du hittar artiklar om övervikt, vällevnadssjukdomar, snabbmat, bantningsdieter hit och dit, det handlar om barn som hamnar hos kronofogden, om dyra SMS-lån, om klimatförändringar och svältande barn och skållade grisar och jämställdhet och livspussel och pengar som är slut i början av månaden. Hemkunskap är inget aktuellt ämne.


Det är hemliga kockar med tillsatser, det är sockerdebatt, det är EU-gurkor och kycklingar med salmonella. Det är fair trade och KRAV och fusk med köttfärs. Nej hemkunskap är inget aktuellt ämne.


Det är jämställdhet och dubbelarbetande kvinnor och hushållsnära tjänster och vårdnadsbidrag. Skilsmässor, utbrändhet, anorexi och Israeliska apelsiner, efterfrågan och genmodifiering, bönder med dålig lönsamhet och potatiskampanjer från Grekland. Hemkunskap är inget aktuellt ämne.

Hur mycket kostar det för vårt samhälle med medborgare som inte har kunskaper för att kunna göra vettiga val utifrån sin egen situation? Vad kostar betalningsanmärkningar, övervikt, hjärt-och kärlsjukdomar för vårt samhälle? Vad kostar det för de enskilda individerna? Hur ska man kunna sålla i all information som sprutar över oss hela dagarna? Nej, frågan är inte om hemkunskapen behövs i skolan utan hur i himlens frid vi hemkunskapslärare ska hinna ge samhällsmedborgarna de kunskaperna de behöver för att klara av sin vardag på 118 timmar?

5 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Väl rutet! Sänd som insändare, inte bara till den lokala, lilla - utan till många, stora.

Karolina sa...

Jag håller med! IT och teknink det är dagens ungdommar proffs på men att laga en strumpa, koka potatis eller lägga upp en budget det kan dom inte *många av dom i alla fall* Hejja slöjden och hemkunskapen!
/Karolina

Lisse sa...

En bok om dagen: Jag ska skriva insändare, var bara tvungen att träna lite och skriva av mig den värsta frustrationen här... Kände att jag var så arg att jag inte kunde samla mig för att konstruera riktiga argument ens.

Karolina: Dessutom är IT något som ingår i alla andra ämnen, till och med på hemkunskapen använder vi datorer, digitalkameror osv, det ska liksom ingå ändå.

Anonym sa...

BRA!!!!!
Våra unga behöver lära sig !!
ojojoj!! Jag finner inte ord!!!Skriv en insändare !!NU!!!!
Jag är ditt största stöd!!
F1 kram

Anonym sa...

Skicka som insändare !!!