måndag 30 mars 2009

Krukväxter

Som ni kanske märker så har jag för tillfället skrivkramp och idétorka. Jag känner inte att jag har något att skriva om, livet rullar på i sina vanliga gängor med jobb och kvällar. Ingen kväll sticker ut mer än någon annan. Skönt att ha ställt om klockan till sommartid, helt plötsligt känns det som om det är någon idé att göra något på kvällen.

Ikväll funderade jag på att plantera om mina blommor, men sambon for iväg och köpte en bil med svågern och att börja sorma med blomjord och krukor och kaktusar med en väldigt nyfiken nästan-ett-åring kändes inte som någon lysande idé. Kanske finns ilet kvar när lillan har somnat??

På tal om krukväxter, har ni sett att man efterlyser krukväxter som förädlas vegetativt alltså med lök eller sticklingar och som är dokumenterat äldre än 1960. Sådana krukväxter har ofta funnits i samma familj i generationer och nu ska de alltså inventeras och bevaras till eftervärlden! Jag ska tipsa min mormor om det här! Tänk att det finns någon som tänker till och med på våra krukväxter. Det är klart att de är en del av vårt kulturarv.

Om du är intresserad av att läsa mer, kolla här.

Inga kommentarer: